نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشگاهیان ملزم به ثبت پایان نامه در سامانه وزارت علوم شدند

به گزارش سیناپرس،  دکتر وحید احمدی چهارشنبه شب در حاشیه یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی عتف به ایرنا گفت: این کار کمک می کند تا از کارهای تکراری و کپی برداری جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: هرچند ما قبلا این موارد را ابلاغ کرده بودیم اما این لایحه ابزار قانونی قدرتمندی است و امیدواریم این کار اجرایی شود.
مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ( 27 تیرماه ) کلیات لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کرد و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی 28 تیرماه با ماده واحده و تبصره های این لایحه موافقت کردند.
معاون وزیر علوم ادامه داد: یکی از خلاهای اساسی که ما داشتیم مفهوم تخلف پژوهشی یا تقلب در حوزه علمی است و شاید برخی ها فکر می کردند که آیا ما در این حوزه هم تقلب داریم .
وی به تدوین آیین نامه مقابله به تخلف در دانشگاه ها در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: برعم تدوین این آیین نامه، ابزاری برای کنترل این کار در بیرون از دانشگاه ها نداشتیم و دستگاه قضایی و اجرایی در این زمینه خلا قانونی داشتند.
وی ادامه داد که خوشبختانه این خلا ها در لایحه جدید برطرف و امکان کنترل و نظارت در بیرون دانشگاه ها هم فراهم شده است .
احمدی بیان کرد: براساس این لایحه ، وزارت علوم به عنوان یکی از ضابطین دستگاه قضایی خواهد بود و دستگاه قضایی ابزار قدرتمندی را هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی برای مقابله با این پدیده ناپسند دارد.
وی گفت: عده ای به دلایل مختلف از جمله سودآوری به دنبال تخلف بودند که با آیین نامه ابلاغی و این لایحه به صورت یک بسته می توان جلوی این تخلفات را گرفت.
وی اظهار کرد: برخی افراد در بیرون از دانشگاه به خاطر مدرک گرایی و یا مسائل دیگر بهره برداری نادرست می کنند که با اجرای این لایحه جلوی آنان هم گرفته خواهد شد.
به موجب مصوبه مجلس، تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و یا ضبط شده پژوهشی – علمی اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل – با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود جرم و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازات های تعیین شده ای می شوند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل