نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روترهای بیسیم برای پایش سلامت کاربران

گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به طراحی سامانه ای به نام Viral-Radio شدند که می تواند طیف گسترده ای از اطلاعات در مورد سلامت افراد مختلف را جمع آوری کند. برای استفاده از این اسمانه نیازی به اتصال انواع حسگر به بدن نیست، با این حال دقت این سامانه درست به اندازه سایر دستگاه های مرسوم ارزیابی نشانه های سلامت در بدن است.

این سامانه می تواند به صورت بیسیم به کار بپردازد و حتی افرادی که در آنسوی دیوار قرار دارند را نیز تحت پوشش قرار دهد. به این ترتیب تمام افراد خانواده در موقعیت های مختلف نظیر تماشای تلویزیون، غذاخوردن و حتی خوابیدن تحت نظارت این سامانه خواهند بود. سازندگان این سامانه بر این باورند که با این شیوه می توان سلامت افراد در بیمارستان و خانه را مورد پایش قرار داد.

بررسی وضعیت ضربان قلب و نیز تنفس افراد، کارکرد پایه این سامانه است. اما کارکردهای این سیستم تنها به این دو مورد خلاصه نمی شود و حتی می تواند وضعیت احساسی و هیجاین فرد را نیز مورد پایش قرار دهد. این سامانه که می تواند درون روترهای وای-فای قرار گیرد، می تواند به راحتی به خانه های ما راه یابد.

نحوه عملکرد سامانه

سامانه Vital-Radio عملکردی شمابه یک رادار دارد. ابتدا یک طیف رادیویی مشایه طیفی که برای ارتباط وای-فای به کار می رود توسط این سامانه تولید می شود. سپس گیرنده این سامانه منتظر بازگشت این امواج ارسالی می ماند.

بدنه اشیاء و نیز بدن افراد مختلف به شکلی منحصر به فرد امواج را منتقل می سازد که البته به فاصله آنها تا آنت این سامانه بستگی دارد.

این سامانه سپس به مقایسه سیگنال ارسالی و دریافتی می پردازد تا به این ترتیب بتواند انسان را از اشیاء قرار گرفته در مسیر متمایز سازد. بالا و پایین رفتن قفسه سینه انسان در هنگام تنفس اصلی ترین شاخص برای تشخیص وجود انسان است. حتی ضربان موجود در گردن نیز برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی احساسات و هیجانات

اما شاید جذاب ترین بخش این سامانه توانایی بررسی احساسات افراد باشد. تاکنون نرم افزارهای مختلفی ارائه شده اند که برای نمونه با بررسی صدای افراد می توانند احساسات او را تشخیص دهند. با این حال این سامانه جدید می تواند بدون بهره گیری از هر نوع وسیله اضافی به خوبی از پس این کار بر آید.

این ویژگی می تواند کاربردهای متنوعی در آینده به همراه داشته باشد. برای نمونه فرض کنید که در حال تماشای یک فیلم ترسناک بر روی لپ تاپ خود هستید. اگر احساس ترس شدیدی کنیم و تپش قلب و آهنگ تنفس ما زیاد شود، این سامانه می تواند پیغامی به لپ تاپ بفرستد تا مانع پخش ادامه فیلم شود. همچنین شاید سامانه ای هوشمند، یک موسیقی آرامش بخش را برای شما پخش کند تا از این حالت آشفتگی خارج شوید.

این تیم پژوهشی اعلام کرده است که به زودی می توان با استفاده از این سامانه حتی ضربان قلب جنین در رحم مادر را نیز مورد پایش قرار داد. حتی شاید روزی بتواند اطلاعاتی همتراز با اطلاعات به دست آمده از شیوه الکتروکاردیوگرام را بدون حضور در بیمارستان با این شیوه استخراج کرد.

چالش های پیش روی سامانه

اما اصلی ترین چالشی که در زمینه توسعه این سامانه وجود دارد این است که افراد به صورت طبیعی ثابت نمی مانند. به این ترتیب برای بررسی علایم حیاتی افراد به سیگنال های قوی نیاز داریم.

به همین دلیل است که این سامانه در حال حاضر فقط قادر به پایش علایم حیاتی افراد در حالت بدون حرکت است.

یکی دیگر از کارکردهای این سامانه، قابلیت شناسایی حرکات بدن است. این کارکرد که شباهت زیادی به سخت افزار «کینکت» دارد می تواند برای تبدیل حرکات مشخص بدن به دستوراتی معین به کار رود. برای نمونه می تواند حرکت چپ به راست دست را به عنوان دستور روشن کردن چراغ های خانه به سامانه هوشمند مدیریت خانه ارسال کرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل