تولد پدر پردازشگرها

شرکت اینتل، غول تولیدکنندۀ پردازنده در جهان، در روز 18 جولای 1968، یعنی درست 49 سال پیش در چنین روزی تأسیس شد. این شرکت توسط «رابرت نویس»، «آرتور راک»، «گوردون مور» و «مکسی پالوسکی» در ماونتین ویو کالیفرنیا پا به عرصۀ فناوری اطلاعات گذاشت.

«رابرت نویس»، مؤسس شرکت نیمه‌هادی‌های «فیرچایلد» و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان حوزۀ تراشه‌های الکترونیکی است.

«آرتور راک»، فارغ‌التحصیل رشتۀ MBA از دانشگاه هاروارد و از جمله کسانی است که در تأسیس شرکت‌هایی مثل اپل و تلداین نقش مؤثری داشته است.

«گوردون مور»، ارائه‌کنندۀ «قانون مور»، فارغ‌التحصیل رشتۀ شیمی در مقطع دکتری از دانشگاه برکلی و رشتۀ فیزیک آزمایشگاهی کاربردی در مقطع فوق‌دکتری از دانشگاه جان هاپکینز است.  

اینتل، یک شرکت تجهیزات رایانه‌ای آمریکایی است که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه و تلفن همراه با تمرکز بر مادربورد ، کارت شبکه، چیپست ، بلوتوث و حافظه‌های فلش و همچنین انواع ریزپردازنده‌ها، نیم‌رساناها، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی وسامانه‌های نهفته فعالیت می‌کند.

شرکت اینتل در سال ۱۹۷۱ میلادی، اولین پردازندۀ تجاری را تولید کرد، اما این محصول تا دهۀ نود میلادی، یعنی زمانی که کامپیوترهای PC گسترش پیدا کردند، باعث موفقیت این شرکت نشد. تنها با ظهور کامپیوترهای شخصی و گسترش آن‌ها بود که شرکت اینتل به فروش بالای CPU دست پیدا کرد و به ‌شدت توسعه یافت. شرکت اینتل همچنین، هم‌زمان با گسترش کامپیوترهای شخصی در دهه نود میلادی، سری پردازنده معروف خود یعنی «پنتیوم» را به بازار معرفی کرد.

شرکت اینتل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در دنیای فناوری اطلاعات، با سرمایۀ 97 میلیارد دلاری و بیشتر از 100 هزار کارمند در سراسر جهان مشغول فعالیت است.

این شرکت در سال 2013، در میان 100 برند مهم و ارزشمند دنیا، رتبۀ 61 جهان را به دست آورد.

شرکت اینتل تا‌کنون 11 شرکت بزرگ و کوچک فناوری را در جهان خریداری کرده است که بزرگ‌ترین آن‌ها، «شرکت مکافی» به قیمت 7.6 میلیارد دلار است.

شرکت اینتل با اقتداری که بر بازار تولید پردازشگرهای کامپیوترهای شخصی و سرورها دارد، غول جهان تکنولوژی در عرصۀ فناوری اطلاعات به حساب می‌آید.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا