آیا زمین یک کره پوشیده از گِل بوده است؟

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پیش از این پیش‌بینی می‌شد که زمین از تجمیع سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها تشکیل شده باشد اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمین قبل از آنکه حالت سنگی و مستحکم فعلی را به خود بگیرد، پوشیده از گل گرم و مرطوب بوده است.

مدل اصلی تکامل خورشیدی می‌گوید دنیای ما از گرد هم آمدن شهاب‌سنگ‌ها بوجود آمده است که در ابتدا کوچک بوده و کم‌کم با اتصال قطعات بیشتر و تجمع هرچه بیشتر آنها به یک توده خشک و متراکم تبدیل شده است.

بر اساس این نظریه دلیل اینکه هسته زمین از جنس آهن و نیکل است هم به دلیل آن است که جنس اولین شهاب‌سنگ‌های تشکیل دهنده زمین از این فلزات بوده است که کم‌کم جرم آن رشد می‌کند و به یک توپ بزرگ از آهن مذاب و سیلیسیوم تبدیل می‌شود.

حال محققان دانشگاه "کارتین"(Curtin) استرالیا در تحقیقات خود به نتایج متفاوتی رسیده‌اند.

آنها معتقدند شهاب‌سنگ‌های اولیه زمین همانند شهاب‌سنگ‌های فعلی تغییرات حرارتی ایجاد نمی‌کرده‌اند و در عوض حلقه عظیمی از گرد و غبار و اجرام فضایی به آرامی تبدیل به توده‌هایی از حفره‌های متخلخل و سنگ‌های آذرین می‌شدند.

در حالیکه بمباران زمین با سنگ‌های فضایی ادامه داشت منافذ این سنگ‌ها با یخ پر شده بود.

با گذشت زمان عناصر رادیواکتیو شروع به گرم کردن زمین از درون کردند که در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد. با فعالیت این عناصر ابتدا یخ‌های به دام افتاده ذوب شدند و با انتقال گرما و مخلوط شدن آنها با خاک و بقایای شهاب‌سنگ‌ها زمین تبدیل به گلوله‌ای گلی شده است.

مبنای این نتیجه‌گیری استفاده از یک شبیه‌سازی در مریخ و سیارک‌های منظومه شمسی و استفاده از مدل هیدرولوژی جهان(MAGHNUM) بوده است.

در این شبیه‌سازی از ذرات گرد و غبار و سنگ‌های کربن‌دار در ابعاد مختلف استفاده شده و نتیجه این بررسی نشان داد که در بسیاری از سیارک‌ها به جای سنگ، این آب و مواد آلی بوده‌اند که در سیارات شکل گرفته‌اند.

براساس اطلاعات منتشر شده از این تحقیق شناخت شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی و جستجو به دنبال حیات فرازمینی با نگاهی جدید می‌تواند پیگیری شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Science Advances منتشر شده است.