تولید پارچه هوشمند و مولد انرژی

در حال حاضر افراد زیادی در سراسر دنیا از دستگاه های الکترونیکی هوشمند استفاده می کنند که شارژ کردن آن ها یکی از مشکلات روزمره محسوب می شود . به تازگی تیمی از پژوهشگران کشور کره جنوبی در تلاش برای ساخت و ایجاد راهکاری برای تولید انرژی به صورت همراه و ناشی از فعالیت های انسانی هستند . این پژوهشگران به طور رسمی  خبر از تولید  پارچه ای دادند که قادر است انرژی تولید کرده و این انرژی می تواند انرژی طیف وسیعی از دستگاه ها را تامین کند .

در ساخت این پارچه از فن آوری نانوژنراتور اصطکاک برق (triboelectric nanogenerator) به کار رفته که قابل پوشیدن است . در این فن آوری اصطکاک و ضربه زدن به پارچه باعث می شود تا انرژی الکتریکی ایجاد شود و به این ترتیب بتواند انرژی دستگاه هایی چون ریموت کنترل ماشین و دستگاه های کوچک را تامین کند .

پروفسور کیم سانگ وو (Kim Sang-Woo) استاد دانشگاه سونگ کونکوان (Sungkyunkwan University) که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد ، در رابطه با تکنولوژی فوق الذکر  می گوید : ” مردم سعی می کنند تا الکتریسته ساکن را از زندگی روزمره خود حذف کنند به طوری که استفاده از آن  به مقدار کم  و محدودی  رسیده است .  در واقع  تحقیقاتی که تیم پژوهشی ما انجام داده اند ، کمک می کند تا الکتریسیته ساکن را به منبعی برای تامین انرژی ، تبدیل کنیم .

محققان دریافتند که در اثر مالش و اصطکاک این پارچه به فیلم پلیمری ساخته شده از مواد آلی (organic polymer film) ، انرژی الکتریسیته تولید می شود . پژوهشگران همچنین در آزمایش های خود نشان دادند که برق تولید شده از این اصطکاک می تواند انرژی چراغ ، صفحه نمایش و دیگر دستگاه های مشابه را تامین کند .

کیم سانگ وو در ادامه توضیحات خود می گوید : ” با استفاده از این الکتریسیته می توان برق یک نمایشگر ال ای دی و یا ال سی دی را تامین کرد ، بدون اینکه نیاز به منبع دیگری از انرژی باشد . همچنین این تکنولوژی توانائی تامین برخی دیگر از سیستم های کم مصرف مانند حسگر ها را دارد . “

طراحان و سازندگان این پارچه هوشمند معتقدند که این پارچه مردم را با وسایل مورد استفاده روزمره ، مرتبط می کند .

پروفسور سانگ وو در این رابطه توضیح می دهد که چنانچه فن آوری های مربوط به اینترنت در آینده بیشتر پیشرفت کنند ، حسگرهایی خواهیم داشت که با پوست انسان در تماس مستقیم باشند و این پارچه هوشمند می تواند انرژی این حسگرها را تامین کند .

قابل توجه است که این پارچه قابلیت تا شدن داشته و پیش بینی می شود در آینده همانند یک باتری بزرگ عمل کند. بنابراین افراد می توانند در هنگام راه رفتن ، با تولید انرژی ، تلفن های همراه خود را شارژ کنند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا