عمر 45 دقیقه ای پیشرفته ترین قلب مصنوعی

نوآوری دیدنی محققان در سوئیس مبتنی بر تازه ترین پیشرفتهای فناوری چاپ سه بعدی ارایه شده است و اگرچه بعد از سه هزار بار ضربان، کارایی خود را از دست داد اما این امیدواری ایجاد شد که می توان یکی از حیاتی ترین اندامها را با استفاده از این فناوری تولید کرد.

این قلب مصنوعی شباهت زیادی به قلب واقعی دارد و دقیقا شبیه نمونه اصلی با ضربان مداوم به کار خود ادامه می دهد. با این حال محققان فعلا برنامه ای برای استفاده از آن در بیماران قلبی ندارند زیرا به باور آنها هنوز خیلی زود است که از این فناوری به عنوان یک راهکار مطمئن پزشکی استفاده شود.

با این حال آنها خوشحال هستند زیرا به آنچنان جرأت پیدا کرده اند که بر روی تولید اندامهای حیاتی و کوچکی نظیر قلب با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی کار کنند.

این قلب سیلیکنی توسط محققان آزمایشگاه مواد کاربردی ETH زوریخ در سوئیس تولید شده است. آنها از روشهای جدید رایج در تولید اندامهای سنتزی مبتنی بر فناوری چاپ سه بعدی در تولید این قلب مصنوعی استفاده کرده اند تا ساختارهای درونی آن دقیقا شبیه نمونه اصلی ارایه شود.

البته یک تفاوت مهم میان نمونه واقعی و این فناوری جدید دیده می شود و آن حفره مرکزی است که قابلیت متورم شدن توسط یک پمپ خارجی را دارد. این بخش همچون یک ماهیچه عمل می کند.

مهمترین محدودیت فعلی این قلب مصنوعی، عمر کم آن است که تنها پس از سه هزار ضربان شروع به از کار افتادن می کند، آن هم به دلیل از بین رفتن سیلیکن پس از 45 دقیقه.

با این حال محققان امیدواریهای زیادی دارند که در سالهای آینده و با استفاده از تجربیات مربوط به این نوآوری، قلب مصنوعی کاربردی تولید کنند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : technologyreview

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا