آغاز به کار سیزدهمین فستیوال علوم در کرواسی

سیزدهمین فستیوال علوم که بزرگترین رویداد ملی حوزه علم و تکنولوژی در کشور کرواسی محسوب می شود ، از روز دوشنبه گذشته در موزه تکنولوژی شهر زاگرب ، کار خود را آغاز کرد .

نمایشگاه سال جاری به دلیل این که سال 2015 به نام سال بین المللی نور و خورشید معرفی شده است ، بر موضوعات ارتباطات جمعی و علوم شناخته شده برای عموم مردم در این حوزه تمرکز دارد .

در مراسم افتتاحیه این فستیوال ، وسنا کوشین Vesna Kusin معاون شهردار زاگرب اعلام کرد : " این فستیوال در سال 2003 میلادی برای نخستین بار با همکاری کنسول بریتانیا در کرواسی راه اندازی شد و در ابتدا تنها در پایتخت برگذار می شد ولی در حال حاضر این فستیوال با همکاری دانشگاه زاگرب universities of Zagreb ، دانشگاه اوسیجک Osijek  و دانشگاه های دیگری از جمله ریجکا Rijeka ، اسپیلیت Split و زادار Zadar برگزار شده و تعداد زیادی از موزه ها و انجمن های علمی در برپائی آن سهیم بوده و همچنین این نمایشگاه و فستیوال به طور همزمان در پانزده شهر از سراسر کرواسی برپا می شود . "

شایان ذکر است که در سال 2003 نخستین فستیوال برگذار شده در بزرگداشت پنجاهمین سال کشف دی ان ای برپا شد . در دوره های بعد ، این فستیوال علمی بر موضوعات ژنتیکی تمرکز کرده و در سال 2006 نیز موضوع این فستیوال ، یک صد و پنجاهمین سالگرد تولد نیکولا تسلا Nikola Tesla  ، دانشمند مشهور بود . همانطور که اشاره شد ، تم فستیوال امسال ، پژوهش های خورشیدی بوده و همچنین در آن از دانشمند مشهور کرواسی ، فاوست ورانیچ  Faust Vrancic تقدیر به عمل می آید .  بسیاری از دستاورد های این دانشمند اهل کرواسی در این نمایشگاه و فستیوال ، معرفی و نمایش داده می شوند .     

منبع 1

منبع 2

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا