مخترع میکروسکوپ اختلاف فاز

فریتز زرنیکه، فیزیکدان هلندی، در 16 جولای 1888 در شهر آمستردام به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو معلم ریاضی بودند و همین زمینۀ خانوادگی و تشویق‌های پدرش باعث شد که فریتز به علم فیزیک علاقه‌مند شود.

او در رشته‌های ریاضیات، شیمی و فیزیک در دانشگاه آمستردام تحصیل کرد و در سال 1912 در زمینۀ پدیدۀ اپالسنس در گازها، به خاطر تحقیقاتش موفق به کسب جایزه شد.

فریتز زرنیکه در سال 1920 با سمت استاد تمام در رشته فیزیک نظری شروع به تدریس کرد و در سال 1930در زمینۀ خطوط طیف، مطالعات گسترده‌ای انجام داد و بر اساس نتایج مطالعات و تحقیقاتش، خطوط روح را به جهان علم معرفی کرد.

فریتز زرنیکه در سال 1933 در کنفرانس فیزیک و پزشکی، برای نخستین بار تکنیک اختلاف فاز در طراحی میکروسکوپ‌ها را مطرح کرد.

به واسطۀ مطالعات این فیزیکدان بزرگ، «نظریه همدوسی» – که همان علم مطالعه نور در فیزیک است – به وجود آمد و گسترش پیدا کرد.

 این دانشمند بزرگ، مخترع میکروسکوپ اختلاف فاز است که با این اختراع، کمک شایانی به علم و به ویژه علم بیولوژی کرده است. میکروسکوپ اختلاف فاز به محققان علوم زیستی کمک کرد که بتوانند بدون لکه‌گذاری و از بین بردن سلول‌های زنده، به مطالعۀ ساختار آن‌ها بپردازند. در واقع با استفاده از این میکروسکوپ بود که دانشمندان علوم زیستی توانستند ساختار سلول‌های زنده را به شکل درستی مورد مطالعه قرار دهند و همین مسئله باعث ایجاد جهشی بزرگ در علم بیولوژی شد.

 

فریتز زرنیکه در روز دهم مارس ۱۹۶۶، در حالی‌که 66 سال داشت، چشم از جهان فروبست.

او الهام‌بخش و الگویی برای نوۀ خواهرش شد که در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. «پروفسور خرارد توفت»، نوۀ خواهر فریتز زرنیکه نیز، یکی از دانشمندان بزرگ در علم فیزیک است که موفق به کسب جایزۀ نوبل در سال ۱۹۹۹ به خاطر مشخص کردن ساختار کوانتومی در برهم‌کنش الکتروویک شد.

«اصل تمام‌نگاری» نیز دستاورد دیگری از خرارد توفت، این دانشمند بزرگ علم فیزیک است.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا