نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط بهداشت لثه و بیماری های قلبی

بر اساس تحقیقات اخیر که توسط موسسه علوم قلبی آمریکا انجام پذیرفته و نتایج آن به صورت آنلاین منتشر شده است، دانشمندان در دانشگاه های فورسیت و بوستون اثبات کردند که استفاده حداقل یکی از داروهای دهانی که برای کاهش التهابات دندان (که عموما تحت عنوان بیماری لثه شناخته می شود) به کار می رود در بسیاری از موارد موجب کاهش التهابات عروقی شده و در نتیجه خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

این مطالعه نخستین مطالعه ای است که در آن محققان  توانایی یک داروی دهانی (به طور کلی داروهایی که برای بیماری لثه به کار می رود) را برای کاهش التهاب سرخرگ ها اثبات کردند. ماده ای موثر در ایفای این نقش،  active ingredient نام دارد و یک برطرف کننده التهابات مولکولی است که تحت عنوان Resolvin E1 شناخته می شود. به علاوه این کشف تاکید خود را بر این نکته می گذارد که چگونه مشکلات داخل دهان و روش درمان آنها می تواند بر روی سایر سیستم های کلیدی بدن نظیر قلب، تغییرات موثری ایجاد کند.

دکتر هیتیس هاشتورک (Hatice Hasturk) به عنوان سرمایه گذار اصلی این تحقیق ،در این باره اظهار کرد: «در راستای تحقیقات ما امیدواریم که بر روی رابطه ای کاملا حقیقی بین سلامت دهان و بیماری قلبی تاکید کنیم. همگان رابطه بین سلامت قلب و سلامت کلی بدن را درک  می کنند، و معمولا قدم های مناسبی برای پیش گیری از بیماری های قلبی بر می دارند. البته هنوز به آموزش های بیش تری نیاز است تا بتوان به عموم مردم نشان داد که چگونه از سلامت دهان خود در یک رده مشابه با سلامت قلبی خود یاد کنند.»

بر اساس آمار به دست آمده از مرکز CDC، در آمریکا از هر چهار مرگ یک مورد به خاطر بیماری های قلبی است و این نرخ همچنان در حال افزایش است. یافته های فورسیت نیاز به افزایش دادن درک عمومی از عوامل ایجاد کننده خطر نظیر کلسترول، سیگار کشیدن، فشار خون و چاقی را نشان داده و بر روی این امر تاکید می کند که تمرکز بر سلامت دهان بخشی از سلامتی قلبی را نیز شامل می شود. هدف  فورسیت این بوده است است که با کسب حمایت جامعه علمی آگاهی بیش تری را در زمینه بیماری لثه(که بر اساس آمار به دست آمده از سوی CDC میزان 64.7 از آمریکایی ها به آن مبتلا هستند) ایجاد کرده و آن را به عنوان یک عامل خطر ساز و بحرانی برای بیماری قلبی معرفی کند.

منبع 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل