داروهای ترکیبی مصنوعی سرطان زا هستند

تقریبا هر هفته داروهای مضری که در رده مواد ترکیبی مشابه با مخدرها طبقه بندی می شوند در جای جای اروپا وارد بازار می شود که مردم می توانند آن ها را به صورت قانونی و آسان سفارش دهند. مواد شیمیایی موجود در کانابینوئیدهای مرکب از مواد مصنوعی به سختی قابل شناسایی هستند و تاثیرات مضر و نامطلوب آنان که در طول مصرف پدیدار می شوند. این مواد بسیار کم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند اما دانشمندان دانشگاه علوم دارویی وین هم اکنون شواهدی مبنی برتخریب دی ان ای سلول های  انسان بر اثر استفاده از این دارو ها بدست اورده اند و ثابت کرده اند که این مواد موجب به وجود آمدن سرطان می شوند.

کانابینوئیدهای مرکب از مواد مصنوعی همانند تتراهیدروکانابینول ها (ترکیباتی که در داروهای روان گردان نوعی از مواد مخدر نیز به کار برده می شوند)، به گیرنده های کانابینوئیدها در مغز انسان متصل می شود، وموجب بر انگیخته شدن تاثیراتی مشابه آثار عصبی-فیزیولوژیکی ناشی از استفاده این نوع از مواد مخدر می شوند. بر اساس گفته های سیگفرید ناسمولر(Siegfried Knasmüller) که از متخصصان دانشگاه علوم دارویی وین است، این داروها خطر بسیار بالایی برای انسان ها دارند. او در این باره می گوید: «این  کانابینوئیدهای مصنوعی تحت عنوان مواد تهییج کننده قانونی به صورت فراوان در اینترنت فروخته می شوند.»

ناسمولر در ادامه سخنان خود در این باره توضیح می دهد: «این مواد از همان ابتدا فعال هستند و به بیانی دیگر نیازی ندارند تا به وسیله آنزیم ها فعال شوند. این دارو ها در ارگان های تنفسی و به خصوص رشته های گوارشی جمع می شوند. بررسی های آزمایشگاهی ما بر روی سلول های انسان نشان داده است که کانابینوئیدهای مرکب از مواد مصنوعی که به مقدار بسیار زیادی در سلول های درون حفره های دهانی و یا شش ها تجمع کرده اند احتمالا به دی ان ای بدن استفاده کنندگان آسیب وارد می کنند و اثرات خاصی بر بدن آن ها می گذارند.این مواد باعث از بین رفتن کروموزوم ها و در نتیجه سرطان می شوند.»

تاثیراتی که استفاده کنندگان متحمل می شوند قابل شمارش نیست زیرا کانابینوئیدهای مرکب از مواد مصنوعی به سختی به هم پیوند می خورند و برخی از ان ها حتی در میزان های بسیار کم هم همان اثرات را دارا هستند .مطمئنا استفاده کنندگان تا زمانی که از جزئیات ترکیبات این دارو های مصنوعی با خبر نباشند از تاثیرات متفاوت این مواد نیز آگاه نخواهند شد. حتی نوع و میزان ترکیبات داروهای شناخته شده نیز به صورت مداوم تغییر می کند. و ریسک استفاده بیش از حد و  ناخواسته این دارو ها نسبتا بالا است و در نتیجه این امر، آسیب های جدی به استفاده کنندگان رسیده و برخی از آن ها منجر به مرگ شده است.