واقعیت مجازی برای درمان مشکلات تعادل

یکی از دلایل اصلی میرگ و میر در میان افراد مسن به خصوص آن هایی که مبتلا به بیماری های مزمن چشمی نظیر آب سیاه یا گلوکوما(Glaucoma) هستند را می‌توان زمین خوردن دانست. برای بررسی این مشکل، گروهی از پژوهشگران بر آن شدند تا برای اولین بار از تکنولوژی عینک های واقعیت مجازی برای پیدا کردن روشی جدید برای بالا بردن سطح کنترل تعادل در این بیماران استفاده کنند. نتیجه پژوهش آنها در این رابطه اثبات کرد که عینک های واقعیت مجازی محیط آزمایشی بهتری را نسبت به روش های سنتی سابق فراهم می آورند.

خطر به زمین خوردن در بیماران مبتلا به آب سیاه سه برابر بیش تر از مردم عادی است.تحقیقات امروزه هنوز هم نتوانستند به رابطه محکمی بین نتایج بدست امده توسط آزمایش های بصری و خطر به زمین خوردن در بیماران مبتلا به آب سیاه برسند. برای برطرف سازی این مشکل، محققانی از دانشگاه کالیفورنیا با استفاده از عینک های واقعیت مجازی دست به ابداع روشی جدیدتر و موثرتر از روش سابق زدند.

گروهی از چشم پزشکان، دانشمندان و مهندسان علوم مربوط به بینایی، 42 بیمار مبتلا به بیماری آب سیاه و 38 فرد سالم را به عنوان نمونه برای جامعه آماری درباره کنترل مورد مطالعه قرار دادند. از این افراد خواسته شد تا بر روی سطح خاصی که به منظور اندازه گیری میزان تعادل و حرکت در نظر گرفته شده بود قرار گیرند و یکی از عینک های واقیت مجازی(این عینک قادر به شبیه هازی محیط اطراف است) را به چشم بزنند. سپس میزان تعادل این بیماران زمانی که آن عینک را به چشم داشتند و حرکاتی مانند حرکت کردن در داخل یک تونل یا سطح چرخنده برای آنها شبیه سازی می شد و پس از آن نیز نیز زمانی که آن عینک را به چشم نداشتند اندازه گیری شد.

محققین در یافتند که شرکت کنندگانی که مبتلا به آب سیاه بودند در تطبیق بصری حدود 30 الی 40 درصد موفق تر از افراد سالمی بودند که می توانستند تعادل خود را دوباره با سرعت بیش تری بدست آورند. محققان گمان می کنند که نداشتن تعادل در افراد مبتلا به گلوکوما ممکن است با کمبود سلول های گانگلیونی شبکیه که ناشی از این بیماری است مرتبط باشد. کمبود سلول های  گانگلیونی شبکیه موجب پردازش بصری کندتر و ضعف ادراک جنبشی و حرکتی می شود.

نتایج این مطالعه همچنین موجب کشف این امر شده است که میزان از دست رفتن تعادل با زمین خوردن فرد در گذشته رابطه تنگاتنگی دارد که همین یافته موجب اعتبار روش و معیار های  بکار رفته در این تحقیق شد. محققان امیدواردند که تحقیقات آینده با استفاده از این پارادایم به چشم پزشکان جهت درک بهتر ارتباط بین خطر به زمین خوردن و از بین رفتن سلول های گانگلیونی شبکیه در بیماران مبتلا به گلوکوما کمک شایانی کند. این نتایج بدست امده در مجله آنلاین Ophthalmology به چاپ رسید.