تاثیر شرایط آب و هوا بر قدرت تکلم انسان

در این مطالعات مشخص شد که زبان هائی که در آن آوا های ترکیبی و پیچیده استفاده می شود ، بیشتر در مناطق گرم و مرطوب شکل می گیرند . از سوی دیگر زبان های مرسوم در مناطق خشک و کم رطوبت مانند مناطق یخزده و یا بیابانی ، دارای ترکیبات پیچیده کمتری بوده و ساده تر هستند .در این پژوهش ها و به منظور کشف رابطه ای بین شرایط آب و هوائی – زیست محیطی و تلفظ آوا ها ، محققان دریافتند که بسیاری از زبان های موجود و رایج در جهان برای معنا بخشی به واژه های مورد استفاده ، از بالا و پائین بردن تن صدا و زیر و بم کردن آوا ها استفاده می کنند.

در همین رابطه ، دکتر اورت Everett مدیر این تیم پژوهشی و از اساتید دانشکده علوم و هنر در دانشگاه انسان شناسی میامی اعلام کرد : " من فکر می کنم این کشف جدید ، نظریه های پیشین در حوزه تکامل زبانی را تا حدی تغییر دهد . البته من نمی خواهم به طور قطع و یقین بگویم زبان و گفتار بشر تنها بر اساس نوع محیط زیست و آب و هوای محل زندگی اش شکل می گیرد ولی نتایج مطالعات ما نشان می دهد که شرایط اقلیمی ، یکی از مولفه های تاثیر گذار در فرایند رشد و فرسایش زبانی است . "

در این پژوهش ها ، تیم تحقیقاتی  دکتر اورت Everett به بررسی بیش از 3 هزار و 700 زبان مختلف پرداخته و در این مطالعات موفق به شناسائی 629 زبان با آواهای پیچیده شدند . بر اساس تطبیق این یافته ها مشخص شد که سیستم آوائی زبان های مورد استفاده توسط انسان ، کاملا تطبیق پذیر بوده و می تواند در برابر شرایط محیط زیست تاثیر پذیر باشد .

یکی از تفاسیری که برای این موضوع ارائه شده است ، بحث خشک بودن هوا و تاثیر فیزیکی آن بر انسان است . بر این اساس استنشاق و تنفس هوای خشک سبب خشک شدن و کم آبی حنجره شده و در نتیجه حالت ارتجاعی این عضو بدن کاهش پیدا می کند . بر این اساس مشخص شد که تقریبا استفاده از آواهای پیچیده از نظر صوتی در اقلیم های خشک و کم رطوبت و به ویژه مناطق سرد و خشک دشوار بوده و در مقایسه با این پدیده ، تلفظ آواهای فوق در سرزمین های گرم و مرطوب به مراتب آسان تر است .  این یافته ها با پشتیبانی از اطلاعات استخراج شده از زبان های مرسوم در نیمی از مناطق جهان ارائه شده و البته در این مطالعات از نتایج یافته ها و پژوهش هائی که پیش از این در مورد نحوه فعالیت حنجره  و تار های صوتی در سراسر جهان انجام شده بود نیز استفاده شده است .

بر اساس این تحقیقات ، زبان های مرسوم و مورد استفاده در مناطق استوائی و مرطوب مانند جنوب شرق آسیا ، آفریقا و بخش هایی از مناطق مرطوب آمریکای شمالی و مناطق استوائی آمریکای جنوبی و جنگل های آمازون ، از پیچیدگی و زیر و بم آوائی بیشتری برخوردار هستند .

نتایج این پژوهش در مجله علمی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا