نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جدا شدن کوه یخی عظیم از قطب جنوب

یخ تاق (ice shelf) بستری ضخیم و شناور از یخ است. کوه یخی عظیم که از یخ تاق لارسن سی جدا شده است، مساحتی به وسعت 5800 کیلومتر مربع را دربرگرفته است.

مرحله نهایی جدا شدن کوه یخی از یخ تاق، بین روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری روی داد و در داده های ابزار ماهواره ای Aqua MODIS ناسا شناسایی شد.

به گفته دانشمندان، جدا شدن کوه یخی که احتمالا A68 نامیده می شود، باعث کاهش 12 درصدی اندازه یخ تاق لارسن سی شده و چشم انداز شبه جزیره قطب جنوب را دستخوش تغییر خواهد کرد. باوجود اینکه جدا شدن این کوه عظیم یخی یک "رویداد طبیعی" عنوان شده است، با این حال این مسأله، یخ تاق لارسن سی را در شرایط آسیب پذیری قرار می دهد.

 این نگرانی وجود دارد که یخ تاق لارسن سی به وضعیت همسایه خود، یخ تاق لارسن بی (Larsen B) مبتلا شود که پس از وقوع یک رویداد مشابه در سال 2002، به طور کامل متلاشی شد.

(تصویر: MIDAS Project)

آدریان لوکمن، محقق ارشد پروژه Midas و از محققان دانشگاه سوانسی تأکید کرد: این رویداد را از ماه ها قبل، پیش بینی کرده بودیم و مدت زمان (کامل شدن شکاف و) جدا شدن کوه یخی باعث تعجب ما شده بود. همچنان به بررسی تأثیر جدا شدن A68 بر روی یخ تاق لارسن سی و سرنوشت این کوه عظیم یخی، ادامه خواهیم داد.

کوه یخی A68 یکی از بزرگترین نمونه ها محسوب شده و پیش بینی آینده آن بسیار دشوار است. ممکن است که A68 به همین شکل باقی بماند؛ اما بیشتر این احتمال وجود دارد که این کوه عظیم یخی به قطعات کوچک تر تبدیل شود.

برخی از قطعات یخ ممکن است که چندین دهه در منطقه باقی بمانند، درحالیکه برخی از قطعات کوه یخ به سمت آب های گرمتر در بخش شمالی حرکت کنند.

باوجود وزن یک تریلیون تنی این کوه یخی، از آنجا که A68 قبل از جدا شدن به حالت شناور درآمده بود، تأثیر آنی بر سطح دریا نخواهد گذاشت.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل