نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد 70 درصدی سرطان در ایران

دکتر علی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، اعلام کرد که در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که این آمار تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هفتاد درصد افزایش پیدا می‌کند و به ۱۵۵ هزار نفر در سال می‌رسد.

این در حالی است که برآورد می‌شود در جهان میزان بروز سالیانۀ سرطان، از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۵ میلیون نفر تا سال 2030 میلادی  خواهد رسید. کشورهای در حال توسعه بیش از ۷۰ درصد این آمار را به خود اختصاص می‌دهند.

دکتر قنبری توضیح داد که در ایران به ازای هر صد هزار نفر، 134 مرد و 128 زن مبتلا به سرطان هستند که این آمار، کمتر از آمار متوسط جهانی است. در آمار متوسط جهانی، از هر صد هزار نفر، 205 مرد و 165 زن دچار این بیماری هستند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در راستای تأیید این آمارها در یک مقایسۀ دیگر عنوان کرد که میزان بقای 5 سالۀ سرطان پستان به عنوان شایع‌ترین سرطان در میان زنان، در ایران 71 درصد و در آمریکا 89 درصد و همچنین بقای ۵ سالۀ سرطان روده بزرگ در ایران ۴۱ درصد و در آمریکا 65 درصد است.

دکتر قنبری مطلق علاوه بر تشخیص زودهنگام این بیماری که نقش بسیار مهمی در افزایش بقا دارد، از سه استراتژی مهم برای بهبود مراقبت سرطان نام برد:

توسعه نیروی انسانی

بهبود استانداردهای تشخیصی درمانی

توسعه زیرساخت‌های فضای فیزیکی و تجهیزاتی

 

دکتر مطلق در ادامه، در زمینۀ توسعه زیرساخت‌های فضای فیزیکی و تجهیزاتی، به اجرای طرح آمایش سرزمینی سرطان و سپس توسعۀ شبکه مراقبت سرطان در ایران اشاره کرد و این طرح را یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در طی سه سال گذشته عنوان کرد.

به گفتۀ دکتر قنبری مطلق، برنامۀ ملی ثبت سرطان در ایران، تعداد موارد سرطان را به تفکیک هر شهرستان به دست آورده و با در نظر گرفتن پیش بینی GLOBOCAN آن را برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ نیز محاسبه کرده است.

رئیس ادارۀ سرطان وزارت بهداشت در اجرای آمایش سرزمینی و برنامۀ ملی سرطان، از بررسی جمعیت گروه‌های سنی و پیش‌بینی آن در آینده نام برد و گفت که در جهت برنامۀ سرشماری عمومی، در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ جمعیت در 406 شهرستان ایران تخمین زده شده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل