ایجاد سوراخ های عظیم در تندرا سیبری

در شمال غرب روستای سیاخا (Seyakha) در مناطق دوردست شمال سیبری، گزارش هایی از انفجار، وقوع آتش سوزی و خروج دود منتشر شد و حسگرهای لرزه ای وقوع این انفجارها را ثبت کردند.

دانشمندان آکادمی علوم روسیه در بررسی این منطقه، با یک دهانه تازه در نزدیکی مسیر رودخانه مواجه شدند؛ همچنین دهانه ناشناخته دیگری در منطقه Tyumen سیبری شناسایی شد. شاهدان محلی، از مشاهده شعله های آتش و دود در نزدیکی این دو دهانه در اواخر زمستان یا اوایل بهار خبر دادند.

دانشمندان براین باورند که باتوجه به پدیده گرمایش جهانی، پرمافراست منطقه سیبری در خطر ذوب شدن قرار دارد.

(تصویر: Zuma)

پرمافراست (permafrost) خاکی است که طی سال های طولانی به صورت یخ زده باقی مانده است و هر ماده ارگانیک، مانند چمن مرده یا اجساد حیوانات به صورت یخ زده در پرمافراست باقی می ماند.

هنگامی که پرمافراست ذوب می شود، مقادیر عظیمی از متان آزاد می شود. به گفته دانشمندان روس، انتشار ناگهانی متان می تواند منجر به وقوع انفجار شود. میزان متداول بودن و سرعت انتشار متان، یکی از موضوعات بحث برانگیز جامعه علمی است؛ بخصوص اینکه منطقه سیبری بسیار دور و تقریبا ناشناخته باقی مانده است.

بن ابوت، از محققان دانشگاه میشیگان تأکید کرد: با گرم شدن قطب شمال، فرآیندی موسوم به عمیق شدن لایه فعال (active-layer deepening) روی می دهد. با ذوب شدن خاک (پرمافراست)، مواد ارگانیک در داخل خاک گرفتار شده و شروع به تجزیه شدن یکباره می کنند که این مسأله باعث انتشار ناگهانی گازهای قابل اشتعال از جمله متان می شود.

در برخی موارد، انتشار گاز روند کندی دارد و در برخی موارد دیگر، این انتشار به سرعت روی می دهد که باعث ایجاد چاله، گودال یا دهانه هایی در منطقه می شود.

نتایج مطالعه ای که ماه ژوئن منتشر شد نشان می دهد، حدود 11600 سال قبل، در زمانی که ورقه های یخ عقب نشینی کرده و بقایای متان یخ زده آزاد شدند، دست کم 100 دهانه عظیم در یکی از مناطق بستر قطب شمال شکل گرفت. این دهانه ها، پینگو (pingo) نامیده می شوند.

محققان براین باورند که فرآیند مشابهی در منطقه سیبری روی داده است و پینگوها یا تپه های پرمافراست پوشیده از خاک در سیبری نیز شکل گرفته اند. اگر آنها به سرعت ذوب شوند، می توانند حجم زیادی از متان را آزاد کرده و (در اثر این انفجارها)، دهانه هایی مشابه نمونه های موجود در بستر قطب شمال ایجاد می شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا