تبعات مرگبار برهم خوردن تعادلی ساده

اگر در روزهای گرم لباس تیره بر تن کنید احساس گرمای بیشتری می کنید اما لباسهای روشن شرایط بهتری را ایجاد می کنند. علت هم روشن است، رنگهای تیره حرارت بیشتری را از خورشید جذب می کنند و این درحالی است که رنگهای روشن مقادیر زیادی از آن را پس می زند. همین معادله در خصوص گرمایی که زمین از خورشید دریافت می کند هم وجود دارد.
سطوح سفید نظیر برف موجود در یخچالها پرتوهای تابیده شده از خورشید را به فضا منعکس می کنند. در مقابل، بافتهای تیره تر نظیر جنگلها و اقیانوسها حرارت بیشتری را جذب می کنند.
تخمین زده می شود حدود 30 درصد از انرژی خورشیدی که راهی زمین می شود به فضای بیکران منعکس می گردد. تا اینجای کار همه چیز طبیعی است اما نگرانی دانشمندان از این به بعد آغاز می شود. آنها به تغییرات جوی به عنوان عامل شومی نگاه می کنند که این تعادل را از بین می برد.
دانشمندان نسبتی را تعریف کرده اند به نام albedo که میزان انرژی خورشیدی منعکس شده از سطوح مختلف را نشان می دهد. این نسبت بین صفر تا یک متغیر است. صفر به عنوان جاذب عالی به حساب می آید که عملا 100 درصد نوری را که دریافت می کند جذب می نماید و در نقطه مقابل، یک به معنای منعکس کننده عالی است. به عنوان مثال پیراهنی که دارای نسبت albedo در حدود یک دهم باشد 10 درصد نور خورشید را منعکس و 90 درصد را جذب می کند.
دانشمندان مدتی است که تغییرات نسبت albedo زمین را در گذر زمان مورد بررسی قرار می دهند. آنها به دنبال بررسی این نکته بوده اند که آیا تغییرات جوی بر این نسبت تأثیر می گذارد یا نه؟
یافته های آنها نشان می دهد همزمان با گرمتر شدن زمین، سطوح تیره بیشتری در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و این یعنی ذوب شدن سریعتر توده های عظیم یخ در دو قطب.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : popsci

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا