رونمایی از الگوریتمی ساده اما نجات بخش

توسعه فناوری خودروهای هوشمند آنچنان سرعتی گرفته که هر روز موضوعات جدیدی درباره ارتباط این نوع خودروها با زندگی روزمره مطرح می شود. اینکه خودروهای هوشمند در مواقع مهم و حیاتی چگونه بهترین تصمیم را اتخاذ کنند از جمله نکات چالش برانگیز به شمار می آمده است.
اکنون محققان نشان داده اند که می توان خودروهای هوشمند را به سطحی از پیشرفت رساند که حتی بتوانند در حین حرکت با سرعت بالا در جاده، همچون انسانها تصمیمات اخلاقی اتخاذ کنند.
این محققان با مطالعه رفتار انسانها در یک سری مطالعات صورت گرفته با استفاده از فناوری واقعیت مجازی توانسته اند اتخاذ تصمیمات مهم برای خودروهای هوشمند را با بهره گیری از یک الگوریتم ساده امکانپذیر کنند.
این دستاورد که توسط محققان دانشگاه Osnabruck آلمان ارایه شده در نوع خود ارزشمند است زیرا تا پیش از این تصور می شد که مدلسازی انتخابهای اخلاقی و پیچیده برای خودروهای هوشمند دور از دسترس باشد.
لئو شفلد که در این پروژه حضور دارد می گوید: اما ما نشان دادیم که چنین چیزی امکان پذیر است. رفتار انسان در شرایطی که باید میان مرگ و زندگی و نظایر آنها تصمیمهای حیاتی گرفته شود با استفاده از یک الگوریتم ساده قابل مدلسازی است.
این فناوری درحالی ارایه می شود که سالانه در سراسر جهان 1.3 میلیون نفر در جریان حوادث جاده ای کشته می شوند که 93 درصد از قربانیان مربوط به آمریکا ناشی از اشتباهات انسانی هستند.
اما پیش بینی می شود با فراگیر شدن خودروهای هوشمند در جاده ها، شمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی تا 90 درصد کاهش یابد.

مترجم : مهدی پیرگزی
منبع : sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا