رمزگشائی مولکول های آب با مدل کوآنتومی

این عنصر حیاتی برای زندگی بشر، رفتار های منحصر بفردی دارد که هر کدام وابسته به مولکول های جداگانه این ماده است. آب از خواص مشخص مولکولی خود تشکیل شده است، این خواص مولکولی مشخص عبارتند ازخاصیت قطبی بودن، زاویه پیوند اتم های هیدروژن و نیرو های بین مولکولی کووالانسی.

مدل های بسیاری برای بازگویی مشخصات ویژه آب ارائه شده ولی هیچ کدام از این مدل ها کامل نبوده و محدودیت هایی دارند. دانشمندان سازمان ملی فیزیک آزمایشگاهی National Physical Laboratory (NPL) در کشور انگلستان موفق شدند مدل پایه ای جدید بسازند که می تواند مدل کاملی از مولکول های آب باشد.

این تحقیق منتشر شده در مجله فیزیک به نام نوسان کوانتومی، می تواند حالتی از الکترون ها در مولکول واقعی آب را ایجاد می کند که در برابر اثرات محیط زیست حساس است و با توجه به تغییرات محیط، تغییر می کند.

این مدلسازی برای مشخص کردن رفتار آب در شرایطی است که توصیف عادی آن به راحتی صورت نمی گیرد و بیان کننده بسیار قوی حالت ها و خواص این پیوند مولکولی است. پیوند مولکولی در مولکول آب که پیوندی قوی میان هیدروژن و اکسیژن است خواص منحصر بفردی از قبیل تبدیل شدن مایع به گاز و کشش سطحی را فراهم می کند.

مدلسازی مولکول آب این قابلیت را دارد که به مدلسازی برای مولکول های مهم دیگر و بررسی رفتار آن ها توسعه یابد ولی باید در نظر داشت که مدل سازی این مولکول به کمک سریعترین کامپیوتر در انگلستان انجام گرفته است.