پایش روزانه گردوغبار و آتش سوزی با ماهواره

محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی کشور، فناوری فضایی را ابزار مهمی در چرخۀ مدیریت بحران عنوان کرده و توضیح داده است که با استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای، تصاویر پدیده‌ها و حوادث طبیعی مثل سیل، سونامی، خشکسالی، زلزله، طوفان گرد‌ و غبار، آتش‌سوزی مراتع، آلودگی‌های نفتی و زیست ‌محیطی و… پایش می‌شود و به دست سازمان مدیریت بحران کشور می‌رسد.

رئیس سازمان فضایی کشور از برنامه‌های این سازمان در زمینۀ ساخت و خرید ماهواره‌های عملیاتی سنجش از راه دور خبر داد و گفت که از جمله ویژگی‌های فنی این ماهواره‌ها، قدرت تفکیک مکانی، باندهای طیفی و توان ماهواره در انجام مانور در مدار است که در زمینۀ مدیریت بحران کاربرد بسیار دارد.

او همچنین مشخصاً دربارۀ مزایای استفاده از این ماهواره‌ها در مورد پدیدۀ زلزله توضیح داد و گفت که سنجش میزان جابه‌جایی پوستۀ زمین در زمان وقوع زلزله، از کاربردهای اصلی این فناوری است.

بهرامی به عنوان نمونه‌ای از کاربردهای این تجهیزات ماهواره‌ای، از مشاهدۀ موقعیت طوفان‌های گرد و غبار که از امروز در جنوب شرق کشور به وجود آمده است نام برد و گفت که این پدیده از طریق سایت سازمان فضایی کشور اطلاع‌رسانی شده‌است.

رئیس سازمان فضایی کشور توضیح داد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1385، برنامه‌ای تحت عنوان UN-SPIDER با محوریت استفاده از فناوری فضایی در مدیریت حوادث و واکنش سریع را در قالب یکی از مأموریت‌های دفتر امور فضایی ماوراء جو سازمان UN-OOSA تصویب کرد و از سال 1388 سازمان فضایی ایران از طرف سازمان ملل متحد به‌عنوان یکی از دفاتر حامی این برنامه در منطقه انتخاب شده است تا خدمات و دستاوردهای خود را در اختیار دیگر کشورها بگذارد.

بهرامی به اقدامات ایران در راستای استفاده از فناوری فضایی اشاره کرد و از نمونه‌هایی مثل مدیریت خشکسالی و تدوین متدولوژی پایش آن و همچنین برگزاری کارگاه بین‌المللی و تدوین کتابچه در این حوزه نام برد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا