نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رشد جنگل به کمک قارچ های باستانی

در پی بروز تغییرات آب و هوائی و افزایش روند گرمایش زمین، جنگل های مناطق شمالی کانادا و توندارهای حاشیه قطب شمال در حال رشد و توسعه به سمت هستند، تیمی از پژوهشگران مرکز مطالعاتی UBC's Okanagan Campus در تحقیقات خود دریافتند که درختان جنگلی در این روند افزایش و رشد مساحت جنگل ها از یک منبع بسیار شگفت انگیز برای تغذیه استفاده می کنند. این منبع تغذیه در حقیقت لایه ای از قارچ های باستانی هستند که در لایه های زیرین زمین برای هزاران سال باقی مانده و امروزه منبع غذائی بسیار خوبی برای رشد جنگل های به شمار می روند.

نظریه تغذیه درختان از قارچ های باستانی واقع در لایه های زیرین زمین در هنگام بروز پدیده تغییرات آب و هوائی برای چند دهه است که مطرح شده و ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است اما تا کنون هیچ مطالعات جدی و علمی در این زمینه انجام نشده بود.

در همین رابطه دکتر جیسون پیتر (Jason Pither) استادیار دانشگاه UBC Okanagan در رشته زیست شناسی که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد اعلام کرد: « نظریه تغذیه درختان از قارچ های باستانی واقع در لایه های زیرین زمین در هنگام بروز پدیده تغییرات آب و هوائی برای چند دهه است که مطرح شده و ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است اما تا کنون هیچ مطالعات جدی و علمی در این زمینه انجام نشده بود.» وی در ادامه توضیحات خود می گوید: «آیا باقی ماندن قارچ های باستانی در لایه های زیرین زمین برای هزاران سال امکان پذیر است؟ آیا این قارچ ها می توانند منبع غذائی غنی برای رشد گیاهان محسوب شوند؟ نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از این موضوع است که مساله فوق امکان پذیر بوده و شدنی است.»

در ادامه؛ دکتر جیسون پیتر با همکاری یک پژوهشگر دیگر به نام برایان پیکلز (Brian Pickles) که از استید دانشگاه ریدینگ در بریتانیا محسوب می شود، تحقیقاتی وسیع در سراسر دنیا انجام داده و با کمک مطالعات میان رشته ای دریافتند که مواد تشکیل دهنده اصلی این قارچ ها، پدیده فوق را امکان پذیر می کنند. برای نمونه برخی از گونه های قارچ ها می توانند نوعی هاگ تولید کنند که به این گیاهان ویژگی و قابلیت بقا برای مدت زمانی طولانی را داده و آن ها را قادر به زندگی در شرایط سرد زیست محیطی می کند. این موضوع دقیقا مشابه شرایطی است که در کانادا و رشد سریع جنگل های مناطق حاشیه قطب رخ داده است. این موضوع سبب ارائه نظریه ای جدید با عنوان همزیستی باستانی یا paleosymbiosis hypothesis شده است که به اعتقاد دکتر جیسون پیتر مستلزم توجه جدی است و در صورت تائید شدن و اثبات آن پیامدهای حاصله می توانند قابل توجه باشند. این قارچ های باستانی که برای هزاران سال شرایط مختلف آب و هوائی را تجربه کرده و به طور موفقیت آمیزی از دوران تغییرات آب و هوائی پیشین جان سالم به در برده اند، می توانند جنگل های کانادا را در بقا و نجات از شرایط نامساعد فعلی ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اب و هوائی یاری کنند. شرح کامل این مطالعات در شماره ماه ژوئن مجله تخصصی FEMS Microbiology Ecology منتشر شده و حمایت های  مالی پروژه نیز از سوی شورای پژوهش های علوم طبیعی و مهندسی  کانادا (Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada) تامین شده است.

احسان محمدحسینی

منبع: eurekalert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل