نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم آمادگی در مقابل «بیوتروریسم»

دکتر مینو محرز، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز چهارشنبه در اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچۀ انسان، دام و گیاه بر لزوم آمادگی در برابر بیوتروریسم تأکید کرد و گفت که ابزار حملۀ تروریست‌ها همیشه سلاح سربی نیست و گاهی می‌تواند سلاح بیولوژیکی باشد.

او از سابقۀ تاریخی دیرین استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در جنگ جهانی اول و حتی در امپراطوری روم یاد کرد و توضیح داد که سلاح‌های بیوتروریستی معمولاً میکروب‌هایی هستند که قدرت شیوع گسترده‌ای دارند و به سادگی از طریق هوا منتقل می‌شوند و آمار مرگ و میر بالایی به همراه می‌آورند.

دکتر محرز به جامعۀ پزشکان اکیداً توصیه کرد که نسبت به مسائل بیولوژیکی آموزش ببینند و اطلاعات کافی کسب کنند تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی به موقع اقدام کنند و زمان را از دست ندهند. او همچنین بر لزوم  تأسیس آزمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه تأکید کرد و ایجاد یک نظام واحد را برای انتقال اطلاعات ضروری دانست.  

این استاد دانشگاه از میکروب‌هایی چون سیاه‌زخم‌تنفسی، آبله، تب‌مالت، طاعون، وبا و باکتری ای‌کولای (E.coli) از نوع O 157 به عنوان سلاح‌های بیولوژیکی نام برد.  

 

حسن ملک افضلی، یکی از اعضای هیأت امنای انستیتو پاستور ایران از دیگر سخنرانان اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچۀ انسان، دام و گیاه بود. او امکان ایجاد نظام واحد سلامت را فقط با کار گروهی همۀ بخش های خصوصی و دولتی میسر دانست و گفت که نظام واحد سلامت در واقع مجموعه‌ای از داده‌ها و شاخص‌ها و رصد فعال آن‌ها در کنار همکاری همۀ واحدهای خصوصی و دولتی است.

ملک افضلی رسیدن به این هدف مشترک را مستلزم یک فرهنگ و کار گروهی دانست که باید از کودکی به افراد آموزش داده شود.

از اهداف اصلی اولین همایش نظام مراقبت یکپارچۀ انسان، دام و گیاه که روز چهارشنبه در سالن همایش‌های انستیتو پاستور ایران برگزار شد، می‌توان از موارد زیر نام برد:

*معرفی ویژگی‌های نظام مراقبت هشدار سریع با هدف حفاظت از سلامت انسان و بررسی نمونه‌های تجربی موفق در جهان

*شناسایی شاخص‌های بالقوۀ ارزشمند هشدار سریع در خصوص بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان، دام، حیات وحش و گیاهان

*بررسی وظایف وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و صاحب نظران مرتبط با توسعۀ نظام مراقبت هشدار و پاسخ‌دهی سریع بهداشتی

*شناسایی پتانسیل‌های کشور

 

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل