به گزارش ایسنا، دکتر رضا اسدیفرد در چهارمین همایش نانوفناوری در کشاورزی با تاکید بر اینکه دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پارکهای علم و فناوری خواستگاه تولید فناوری هستند، افزود: از سوی دیگر دو محرک فشار فناوری و کشش بازار موجب تحریک نوآوری در کشورها میشود.
اسدیفرد با بیان اینکه در طول سال اختراعات زیادی به ثبت میرسد، اظهار کرد: اما در مقابل تعداد اندکی از این اختراعات منجر به نوآوری میشود از این رو همیشه در کنار نوآوری بازار تجاریسازی نیز موجود است.
وی اضافه کرد: همواره فناوریهای جدید برای ورود به بازار با مقاومتهای زیادی روبهرو هستند که دلیل آن ابهام مصرفکنندگان نسبت به کارایی و ایمنی محصولات جدید، تسلط رقبای سنتی بر کانالهای بازار و کمبود استانداردهای مورد نیاز است.
مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو ضمن هشدار به شرکتهای دانشبنیان درخصوص فرو رفتن به دره مرگ خاطرنشان کرد: براساس بررسیهای جهانی 80 تا 85 درصد از کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری به بازار نمیرسند و به دره مرگ سقوط میکنند.
اسدیفرد مراحل تجاریسازی را شامل خلق ایده، ارزشیابی ایده، ساخت نمونه اولیه، تولید انبوه و توسعه سهم بازار ذکر کرد.وی استانداردها و مجوزها، زیرساخت تولید را جزء داراییهای مکمل فناوری نام برد و یادآور شد: عدم آشنایی شرکتهای دانشبنیان با این داراییها موجب شیفتگی بیش از حد فناوران نسبت به دانش فنی کسب شده، عدم سرمایهپذیری فناوران و شکست فناوری و سقوط در دره مرگ تجاریسازی خواهد شد.
No tags for this post.