هدف تجاری سازی فناوری، پرکردن شکاف دانشگاه و صنعت است

در این دوره که از 11 تا 13 تیر در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود، هشتاد نفر از روسا و کارشناسان مراکز رشد، پارک ها، پژهشکده ها، روسای جهاددانشگاهی، اساتید و دانشجویان شرکت دارند.

 دکتر وان نورحیاتی وان (Wan Nurhayati Wan)، هماهنگ کننده هاب نوآوری دانشگاه پوترا(UPM) مالزی و یکی از مدرسان این کارگاه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های هاب نوآوری دانشگاه پوترا گفت: ریشه استارتاپ ها از دانشگاه شکل می گیرند. تلاش ما در این مرکز، حمایت از تجاری سازی فناوری و کارآفرینی در دانشگاه ها است؛ به این دلیل که می دانیم، یکی از مراکز مهم تحقیق و توسعه (R&D)، دانشگاه ها هستند.

مدیر شبکه نوآوری دانشگاه پوترا افزود: همه این نوآوری ها و تبدیل آنها به تجاری سازی برای جامعه، مردم و کشور اهمیت دارد و هدف ما، پر کردن شکاف موجود بین دانشگاه، صنعت و اقتصاد است. تمرکز فعالیت هاب دانشگاه پوترا این است که ایده های نوآورانه را به وسیله نخبگان جوان اجرا کنیم. همچنین فرصتی را برای آنها فراهم کنیم که با گسترش ایده های نوآورانه، کسب و کارهای جدیدی را توسعه دهند.

مدرس دوره تجاری‌سازی نوآوری در عین حال تأکید کرد: مهم این است که این کسب و کارها پایدار باشند. فعالیت، نخست با استارتاپ آغاز می شود و در ادامه، (کسب و کار) باید رشد کرده و پایدار و رقابتی شود.

وان درخصوص فعالیت های دانشگاه پوترا در بخش تجاری سازی فناوری گفت: دو سال است که فعالیت ما در دانشگاه پوترا آغاز شده است و بدنبال جهانی شدن هستیم. استارتاپ های دانشگاه پوترا در طی این مدت، تبدیل به برند شده و به سطح جهانی نزدیک شده اند؛ اگرچه هنوز نمی توانند در مقیاس بزرگ به تولید انبوه برسند، ولی با شناسایی بازار، به این هدف نزدیک شده اند. نکته قابل توجه این است که این استارتاپ ها از درون دانشگاه پوترا شکل گرفته اند و اساتید و دانشکده های مختلف در آنها حضور دارند.

هماهنگ کننده هاب نوآوری دانشگاه پوترا مالزی با اشاره به برگزاری این دوره آموزشی خاطر نشان کرد: قصد دارم تجربیاتم را در حوزه تجاری سازی فناوری با شرکت کنندگان در این دوره به اشتراک بگذارم؛ نکات مهم درخصوص ارزیابی بازار، نحوه سرمایه گذاری و متدهای اجرایی برای تجاری سازی ایده ها را ارائه کنم.

وان با اشاره به همکاری مشترک دانشگاه پوترا و سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان افزود: بدنبال توسعه همکاری ها در این زمینه هستیم. برخی تیم های استارتاپ ایران می توانند به مالزی بیایند تا در خصوص ارزیابی و شناخت بازار، چگونگی نزدیک شدن و فتح بازار، نحوه استفاده از فناوری ها برای جذب مشتری، دوره های آموزشی را در این دانشگاه سپری کنند.

 

* هاب‌های تجاری‌سازی، به طور ساختاری با مجموعه گسترده ای از شرکت های دانش بنیان در ارتباط هستند و وظیفه ارائه خدمات توانمندسازی و تجاری سازی به این شرکت ها را بر عهده دارند.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا