تأکید بر اهمیت دیپلماسی در حل مسئله ریزگردها

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) گزارش می‌کند که معصومه ابتکار در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش‌ها و راه حل‌ها که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: «به‌طور قطع بازگشت امنیت و آرامش به عراق با آزادسازی موصل و حذف داعش از عراق میسر می‌شود و فضایی را ایجاد می‌کند تا اقدامات بیشتری در مورد احیای تالاب‌ها و کنترل و مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شود و دولت عراق وظایف خود را در این زمینه با جدیت انجام دهد.»

 

 او هدف از برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار را تبادل تجربیات و بررسی ساز وکارهای حقوقی، فنی و مالی عنوان کرد و گفت که این کنفرانس که از روز دوشنبه تا چهارشنبه (۱۲ تا ۱۴ تیرماه) برپا می‌شود، رخداد مهمی برای کشور ما، منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است که تحت تأثیر طوفان‌های گرد و غبار قرار دارند.

ابتکار به افزایش طوفان‌های گرد و غبار طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «این طوفان‌ها تأثیرات منفی بسیاری از لحاظ اقتصادی و بهداشتی برجای می‌گذارد. کشور ما از این جهت متحمل آسیب‌های بسیار شده است.»

معاون رئیس جمهور توضیح داد که کشور ما از طریق کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، عربستان و افغانستان تحت تأثیر گرد و غبار می‌گیرد و عنوان کرد: «این موضوع از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار دولت قرار گرفته است و از اولین سفرها به عراق مذاکرات و پیگیری‌ها در این زمینه آغاز شد و تاکنون مذاکرات متعددی با رئیس جمهور عراق، نخست وزیر و وزیر محیط زیست این کشور در مورد ضرورت انجام تکالیف و وظایف دولت عراق در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شده است.»

 

معصومه ابتکار در همین راستا از سدسازی‌های ترکیه و نیز صحرای قراقوم ترکمنستان به عنوان دو عامل ایجاد گرد و غبار در ایران نام برد و همچنین عربستان و افغانستان را کشورهایی دانست که کانون‌های گرد و غبار آن‌ها ایران را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سدسازی‌های دولت ترکیه روی دجله و فرات و حذف حق‌آبه کشورهای پایین‌دست گفت: «ترکیه یا هر کشور دیگری باید ارزیابی زیست‌محیطی سدسازی‌ها را انجام دهد و باید روشن شود که سدسازی‌ها در بالادست رود چه اثراتی در پایین‌دست دارد. لازم است همه کشورها به این موضوع توجه کنند. با کشور ترکیه مذاکراتی در این زمینه داشتیم و انتظار خود را در این زمینه مطرح کردیم. امیدواریم از طریق مذاکره و رایزنی به راهکارهای عملی و مؤثر برای حل این مشکل دست یابیم.»

 

ابتکار بر اهمیت کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار تأکید کرد و گفت: «این اجلاس با پشتوانۀ چندین قطعنامه که به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته در ایران برگزار می‌شود.»

کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تاریخ 5-3 جولای (12-14 تیرماه 1396) با تصویب قطعنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود. محوریت این کنفرانس بررسی اثرات منطقه ای گرد و غبار و دستیابی به راهکارهای اجرایی مقابله با گرد و غبار (منشاء انسان ساخت و طبیعی ) است.

در این نشست، مقامات عالی‌رتبه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، میهمان دولت جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل متحد هستند .

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا