نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأکید بر اهمیت دیپلماسی در حل مسئله ریزگردها

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) گزارش می‌کند که معصومه ابتکار در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش‌ها و راه حل‌ها که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: «به‌طور قطع بازگشت امنیت و آرامش به عراق با آزادسازی موصل و حذف داعش از عراق میسر می‌شود و فضایی را ایجاد می‌کند تا اقدامات بیشتری در مورد احیای تالاب‌ها و کنترل و مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شود و دولت عراق وظایف خود را در این زمینه با جدیت انجام دهد.»

 

 او هدف از برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار را تبادل تجربیات و بررسی ساز وکارهای حقوقی، فنی و مالی عنوان کرد و گفت که این کنفرانس که از روز دوشنبه تا چهارشنبه (۱۲ تا ۱۴ تیرماه) برپا می‌شود، رخداد مهمی برای کشور ما، منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است که تحت تأثیر طوفان‌های گرد و غبار قرار دارند.

ابتکار به افزایش طوفان‌های گرد و غبار طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «این طوفان‌ها تأثیرات منفی بسیاری از لحاظ اقتصادی و بهداشتی برجای می‌گذارد. کشور ما از این جهت متحمل آسیب‌های بسیار شده است.»

معاون رئیس جمهور توضیح داد که کشور ما از طریق کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، عربستان و افغانستان تحت تأثیر گرد و غبار می‌گیرد و عنوان کرد: «این موضوع از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار دولت قرار گرفته است و از اولین سفرها به عراق مذاکرات و پیگیری‌ها در این زمینه آغاز شد و تاکنون مذاکرات متعددی با رئیس جمهور عراق، نخست وزیر و وزیر محیط زیست این کشور در مورد ضرورت انجام تکالیف و وظایف دولت عراق در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شده است.»

 

معصومه ابتکار در همین راستا از سدسازی‌های ترکیه و نیز صحرای قراقوم ترکمنستان به عنوان دو عامل ایجاد گرد و غبار در ایران نام برد و همچنین عربستان و افغانستان را کشورهایی دانست که کانون‌های گرد و غبار آن‌ها ایران را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سدسازی‌های دولت ترکیه روی دجله و فرات و حذف حق‌آبه کشورهای پایین‌دست گفت: «ترکیه یا هر کشور دیگری باید ارزیابی زیست‌محیطی سدسازی‌ها را انجام دهد و باید روشن شود که سدسازی‌ها در بالادست رود چه اثراتی در پایین‌دست دارد. لازم است همه کشورها به این موضوع توجه کنند. با کشور ترکیه مذاکراتی در این زمینه داشتیم و انتظار خود را در این زمینه مطرح کردیم. امیدواریم از طریق مذاکره و رایزنی به راهکارهای عملی و مؤثر برای حل این مشکل دست یابیم.»

 

ابتکار بر اهمیت کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار تأکید کرد و گفت: «این اجلاس با پشتوانۀ چندین قطعنامه که به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته در ایران برگزار می‌شود.»

کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار در تاریخ 5-3 جولای (12-14 تیرماه 1396) با تصویب قطعنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود. محوریت این کنفرانس بررسی اثرات منطقه ای گرد و غبار و دستیابی به راهکارهای اجرایی مقابله با گرد و غبار (منشاء انسان ساخت و طبیعی ) است.

در این نشست، مقامات عالی‌رتبه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، میهمان دولت جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل متحد هستند .

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل