نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عدم ارتباط واکسن های سه گانه و اوتیسم

پژوهش های جدید محققان که در آخرین شماره مجله انجمن پزشکی آمریکا American Medical Association موسوم به JAMA منتشر شد ، نشان می دهد که هیچ گونه ارتباطی بین پدیده اوتیسم و واکسن های سه گانه موسوم به trivalent vaccines وجود ندارد .

در همین زمینه گروه پژوهشی لوین Lewin  که مرکز آن در ویرجینیا قرار دارد طی بیانیه ای رسمی که به تازگی منتشر شده است اعلام کرد : " در این مطالعات جدید که بر پایه مطالعات پیشین انجام شده و در آن نمونه های مختلف جمعیتی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند ، مشخص شد که واکسن های سه گانه trivalent به هیچ عنوان نقشی در افزایش خطر ابتلا به اوتیسم نداشته و اصولا از عوامل ایجاد کننده این عارضه محسوب نمی شوند . "

گفتنی است نتایج به دست آمده از  این تحقیقات و آزمایش ها ماحصل مطالعه و بررسی شرایط فوق در بیش از یک صد هزار کودک مختلف از گروه های جمعیتی متفاوت است .  

لازم به توضیح است که  این پژوهش ها در پی بروز شایعاتی انجام شد که در پی انجام واکسیناسیون سراسری کودکان ، در بین مردم رواج یافته و بسیاری از والدین اعتقاد پیدا کرده بودند که این واکسن ها سبب بالا رفتن احتمال بروز اوتیسم در فرزندان ان ها خواهد شد .

 واکسن سه‌ گانه ،  واکسن سه بیماری دیفتری و کزاز و سیاه سرفه است که برای  ایمن‌سازی نوزادان و کودکان بین سنین ۶ هفته‌ای تا ۶ سالگی مورد استفاده قرار می گیرد .  واکسن سه‌ گانه محتوی محلولهای تصفیه و تغلیظ شده توکسوئید دیفتری و توکسوئید کزاز و باکتری کشته شده سیاه‌سرفه است که بر فسفات آلومینیوم  در حال تولید جذب شده اند  . تیومرسال به عنوان ماده نگه دارنده به نسبت یک در ده هزار به محصول اضافه شده است . استفاده از فسفات آلومینیوم در این محصول به این  جهت است که با تاخیر جذب واکسن در بدن قدرت ایمنی ‌زایی آن بیشتر شود .

بر اساس تعریف عمومی پزشکی ، اوتیسم نوعی بیماری و اختلال رفتاری  است که دارای  نشانه هایی از قبیل اختلال در رفتارهای ارتباطی و کلامی بوده و معمولا پس از سه سالگی در افراد بروز می کند . این اختلال در پسران شایع تر از دختر ها بوده و بر رشد طبیعی مغز تاثیر می گذارد .

این اختلال همچنین بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد . کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی ، مشکل دارند . این اختلال ، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند . در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز در آن ها دیده می‌شود . در این افراد حرکات تکراری مانند دست زدن، پریدن و  پاسخ‌های غیرمعمول به افراد ، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. در برخی موارد ، اوتیسم  موجب بروز حساسیت هائی در  بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی افراد مبتلا به این عارضه می شود .  

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل