واکسیناسیون با چسب میکروسوزنی

در آینده نزدیک، افراد می توانند با استفاده از چسب میکروسوزنی، دوزهای مختلف واکسن را به راحتی دریافت کنند. یکی از جدیدترین آزمایش ها در حوزه واکسیناسیون خودت انجام بده (Do It Yourself)، در دانشگاه جورجیا انجام شد.

مارک پرواسنیتس، یکی از نویسندگان این مطالعه و مهندس شیمی در موسسه فناوری جورجیا گفت: این چسب دارویی مانند زیپ چسب یا ولکرو (Velcro) است که روی پوست قرار می گیرد.

یک سمت این چسب مانند چسب زخم های معمولی است و در طرف دیگر آن، آرایه کوچکی از 100 میکروسوزن مخروطی شکل سخت قرار دارد که هرکدام نیم میلیمتر ارتفاع داشته و از جنس پلی وینیل الکل، قند و واکسن (مورد نظر) ساخته شده اند.

زمانی که این چسب پشت مچ دست قرار می گیرد، میکروسوزن ها به لایه خارجی پوست نفوذ کرده و حل می شوند.

نخستین آزمایش این وسیله بر روی 100 بزرگسال انجام شد و این افراد در فصل واکسن 2015-2014، دوز ایمن و موثر واکسن آنفلوانزا را دریافت کردند. دوز واکسن به صورت تزریق عادی، استفاده از چسب میکروسوزنی توسط خود فرد، یا چسب حاوی / بدون دارو توسط پرستار به بدن تزریق شد.

نتایج بررسی ها نشان داد، تمامی افراد عوارض مشابهی مانند تهوع، خستگی یا سردرد را تجربه کردند. افرادی که واکسن تزریقی دریافت کرده بودند، با درد در محل تزریق مواجه شدند.

افرادی که از چسب میکروسوزنی استفاده کرده بودند، اندکی خارش در محل تزریق را گزارش کردند؛ اما تقریبا تمامی آنها، استفاده از این چسب را بدون درد توصیف کردند. پاسخ ایمنی افرادی که دوز مشخص واکسن آنفلوانزا را از طریق این چسب ها دریافت کرده بودند، مشابه افرادی بود که واکسن تزریقی آنفلوانزا را دریافت کرده بودند.

(تصویر: Lancet )

این چسب دارویی، مشکل سوزن های آلوده و نیاز به از بین بردن آنها را مرتفع می کند. از آنجاکه این چسب در دمای اتاق به مدت یک سال پایدار است، برخلاف سایر واکسن ها نیازی به یخچال ندارد.

میرون لووین، از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، با اشاره به انجام تست های بیشتر این چسب دارویی در آینده افزود: شروع کار بسیار عالی بود؛ نگران نبودن درخصوص سوزن و سرنگ، یک ایده بسیار خوب است.

درصورتیکه این چسب میکروسوزنی متداول شود، می تواند نرخ واکسیناسیون در آمریکا را افزایش می دهد؛ امارها نشان می دهند، در فصل 2015-2014 تنها 43 درصد بزرگسالان واکسن آنفلوانزا تزریق کردند. همچنین کاربردی شدن این چسب دارویی می تواند روند واکسیناسیون در کشورهای درحال توسعه را که با مشکل منابع محدود و کمبود پرسنل آموزش دیده مواجه هستند، بهبود ببخشد.

محققان قصد دارند در ادامه آزمایش ها، از این چسب میکروسوزنی برای واکسیناسیون فلج اطفال استفاده کنند.

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در مجله Lancet منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencenews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا