این طوطی نابغه موسیقی است

به گفته جانور شناسان می توان جنس مذکر طوطی کاکل سفید نخل (palm cockatoos) را به عنوان ستاره موسیقی دنیای حیوانات محسوب کرد، البته باید در نظر داشت این پرنده موسیقی خاص خود را تنها برای جفتگیری می نوازد.

مطالعات جانورشناسان نشان می دهد به جز انسان این پرنده استرالیائی تنها جانوری است که می تواند با استفاده از ابزارهای دیگر روی صفحاتی ضربه زده و آهنگ بنوازد. البته برخی از حیوانات مانند شامپانزه از ابزارهای موسیقی و درام لذت برده و در صورتی که این تجهیزات را در اختیارشان قرار دهید از آن ها استفاده کرده و سر و صدا تولید می کنند اما این حیوانات بر خلاف طوطی فوق هیچ گاه خودشان ابزار موسیقی را نساخته و طراحی نمی کنند.

مطالعات جانورشناسان نشان می دهد به جز انسان این پرنده استرالیائی تنها جانوری است که می تواند با استفاده از ابزارهای دیگر روی صفحاتی ضربه زده و آهنگ بنوازد. البته برخی از حیوانات مانند شامپانزه از ابزارهای موسیقی و درام لذت برده و در صورتی که این تجهیزات را در اختیارشان قرار دهید از آن ها استفاده کرده و سر و صدا تولید می کنند اما این حیوانات بر خلاف طوطی فوق هیچ گاه خودشان ابزار موسیقی را نساخته و طراحی نمی کنند. روبرت هینسون (Robert Heinsohn) متخصص زیست شناسی حفاظتی در دانشگاه ملی استرالیا نخستین کسی بود که در سال 1997 میلادی این ویژگی عجیب طوطی کاکل سفید استرالیائی را کشف کرده و درباره آن تحقیق کرد. وی که بودجه ای از سوی جامعه نشنال جئوگرافی (national Geographic Society) برای ادامه تحقیق در این زمینه دریافت کرده است، می گوید: « طوطی کاکل سفید نخل، چوبی شبیه به میله را در چنگال گرفته و به طور منظم و با ضرباهنگ روی تنه درخت می کوبد. در فاصله هر توقف نیز کاکل زیبای خود را بر افراشته کرده و سوت می زند.»

روبرت هینسون طی دو دهه گذشته به طور مستمر در حال بررسی و تصویربرداری از این پرنده خجالتی و گوشه گیر بوده و تلاش می کند تا دریابد آیا این اقدام را می توان به عنوان موسیقی و نوعی بیان احساسات در نظر گرفت یا نه؟

از طریق آنالیز و تجزیه و تحلیل ضرباتی که توسط این پرنده بر بدنه درختان نواخته می شود، هینسون و همکارانش دریافتند آهنگی که توسط پرنده فوق نواخته شده و اصوات تولید شده از آن قابل پیش بینی هستند.  این موضوع دقیقا مشابه موسیقی نواخته شده توسط انسان بوده و نکته جالب توجه در این میان منحصر به فرد بودن نوع ضربات و ضرباهنگ موسیقی هر یک از این پرندگان بوده و می توان ادعا کرد هر کدام از انواع نر این پرندگان، سبک موسیقی خود را دارند.

به همین دلیل این آهنگ ها توسط آنیرود پاتل (Aniruddh Patel) استاد موسیقی دانشگاه توفتس؛ که در این مطالعات به طور رسمی مشارکت نداشت، بررسی و سوالاتی در این رابطه مطرح شد.

وی در این رابطه اعلام کرد: «توانائی ایجاد ضرباهنگ منظم، به منزله داشتنم درک موسیقیائی عادی نیست. این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که نوع نواختن موسیقی فوق در نظر جنس ماده این طوطی تا چه حد خوشایند است.»

در خاتمه گفتنی است که در دنیای وحش، پرندگانی از قبیل مرغ ماهیخوار (whooping cranes) و مرغ بهشت (birds of paradise) قادر به انجام رقص و حرکات موزون هستند اما ویژگی منحصر به فرد نوازندگی و استفاده از ابزارهای موسیقی تنها مختص این پرنده است.

منبع: nationalgeographic

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا