نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروتئینی که سرطان را درمان می کند

این تحقیق روی خواص پروتئینی به نام E47 که با DNA مخصوصی رابطه برقرار کرده و باعث می شود تا سلول های سرطانی به حالت اولیه خود باز گردند تمرکز می کند.

این پروژه با همکاری محققان دانشگاه های پردو , استنفرد و سن دیگوی کالیفرنیا انجام شد و آن ها با ابراز امیدواری بیان کردند که با استفاده از نتایج این پروژه می توان با بیماری های کشنده ای که گریبان انسان های زیادی را گرفته مبارزه کرد.

به گفته پاملا ایتکین انصاری، استاد یار دانشگاه استنفرد و نویسنده اصلی این مقاله , محققان برای اولین بار توانستند نشان دهند که با مرور ژن ها می توان پتانسیل رشد تومور های سرطانی و سلول های آدنوکارسینوم پانکراس را کاهش داد و این ژن ها را دوباره جوری برنامه نویسی کرد که به حالت اولیه خود بازگردند. بنابراین سلول های سرطانی پانکراس به عنوان حافظه ژنتیکی  که بعد ها  می توان از آن ها  بهره برداری کرد باقی می مانند.

محقققان در تحقیقات خود سلول های سرطانی را با پروتئین های E47 پرورش دادند و دریافتند که این پروتئین ها جلوی گسترش سلول های سرطانی و آلوده شدن سایر سلول ها را می گیرند. آن ها باعث توقف رشد سلول های سرطانی شده و این سلول ها را به حالت اولیه خود باز می گردانند حالتی که سلول های پانکراس ترشحات عادی خود را انجام می دهند.

محققان سپس با تزریق این پروتئین ها به داخل بدن موش ها دریافتند که میل بدن آن ها به تولید این سلول های آلوده نسبت به موش هایی که این پروتیئن به آن ها تزریق نشده بود به شدت کاهش یافت. به گفته محققان گام بعدی گرفتن نمونه هایی از تومور های بدن بیماران برای مقایسه و تایید نتایج بدست آمده از آزمایش قبلی است. بعلاوه دانشمندان در حال مطالعه روی دارویی هستند که بتواند این پروتئین را به مقدار مناسب در بدن انسان آزاد نماید و باعث کنترل سلول های سرطانی غده پانکراس شود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل