بازتولید قلب انسان امکانپذیر می شود

محققانی که مدتها بر روی ایده پرورش بافت قلبی کار کرده اند حالا می گویند که می توان در آینده و با الهام گرفتن از تکنیکی که منبع آن شقایق دریایی بدون قلب و ماهیچه است به این ایده جامه عمل پوشید.

این جانور خاص دریایی از ویژگی منحصربفردی برخوردار است که طی آن می تواند اندامهای مختلف بدنش را حتی پس از آنکه قطعه قطعه شده باشد بازتولید کند.

محققان بر این باورند که این توان خیره کننده بیولوژیکی می تواند آموزه های زیادی در اختیار آنها قرار دهد تا همین فرآیند را در خصوص بافت قلبی انسان شبیه سازی کنند.

دانشگاه فلوریدا مکانی است که محققان در این زمینه دست به کار شده اند. آنها متوجه شده اند این نوع شقایق دریایی دارای نوعی ژنی به خصوص است که به شکل گیری سلول قلبی در انسان و جانوران کمک می کند.

مارک مارتیندال که محقق اصلی این پروژه به شمار می آید می گوید: مطالعات ما نشان می دهد که اگر به درک درستی درباره عملکرد این ژنها دست یابیم، بازتولید بافت قلبی در انسان دور از ذهن نخواهد بود.

محققان در جریان بررسی دقیق این ژنها که به «ژنهای قلب» مشهور شده اند، متوجه تفاوتی عجیب میان تعاملات بین آنها و سایر جانوران شدند.

این بررسیها نشان داد که در ژنهای قلب این جانور دریایی خبری از دستورالعملهای طبیعی نیست که مانع از توقف فرآیند تبدیل سلولها به سایر انواع سلولها می شود و این همان نکته حیرت آوری است که محققان را برای بازتولید بافت قلبی در انسان  امیدوار کرده است.

این درحالی است که در قلب انسان، فرآیند بازتولید طبیعی به جایگزین سازی بسیار کند سلولهای ماهیچه ای محدود می شود که این روند برای مقابله با آسیبها و بیماریهای قلبی کافی نیست.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا