نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همه چیزهایی که باید درباره پتیا بدانید

تجزیه و تحلیل های انجام شده از سوی کارشناسان حاکی از گسترش و شیوع باج افزار و ویروس جدیدی به کامپیوترهای دارای سیستم عامل ویندوز در سراسر دنیا است که موجب دردسر و بروز مشکلات فراوانی شده است. این بدافزار که پتیا (Petya ) نامیده می شود از طریق پنهان سازی و عدم اجازه دسترسی به فایل ها، عملکرد کاربران را مختل کرده و از آن ها باج خواهی می کند.

این ویروس باج افزار در ابتدا وارد سیستم کامپیوتر میزبان شده و اطلاعات داخلی آن را رمز گذاری کرده و اجازه دسترسی کاربر را به این اطلاعات نمی دهد. در ادامه، پیامی مبنی بر درخواست معادل 300 دلار بیت کوین و آدرس مرتبط با آن دیده می شود. متاسفانه به گفته کارشناسان، خلا های امنیتی موجود در سیستم عامل ویندوز سبب شده است تا این ویروس به راحتی بتواند گسترش یافته و سیستم های بیشتری را آلوده کند.

این ویروس که از روز سه شنبه به طور گسترده ای در جهان پخش شده است، در عملکرد بسیاری از شرکت های تجاری، فروشگاه ها؛ آژانس های تبلیغاتی و دفاتر حقوقی اختلال ایجاد کرده است.

در ابتدا کارشناسان امنیتی روسیه و شرکت کاسپرسکی این ویروس جدید را پتیا معرفی کردند اما بررسی های بعدی نشان داد که این ویروس، نسخه به روز شده پتیا نبوده و به همین دلیل نام  NotPetyaa برای این ویروس جدید انتخاب شد. ویروسی که تنها طی مدتی کوتاه از فعالیت خود توانست هزاران سیستم را در سراسر دنیا آلوده کند که عمدتا در قاره اروپا قرار دارند.

روش کار ویروس

این ویروس باج افزار در ابتدا وارد سیستم کامپیوتر میزبان شده و اطلاعات داخلی آن را رمز گذاری کرده و اجازه دسترسی کاربر را به این اطلاعات نمی دهد. در ادامه، پیامی مبنی بر درخواست معادل 300 دلار بیت کوین و آدرس مرتبط با آن دیده می شود. متاسفانه به گفته کارشناسان، خلا های امنیتی موجود در سیستم عامل ویندوز سبب شده است تا این ویروس به راحتی بتواند گسترش یافته و سیستم های بیشتری را آلوده کند. بررسی های اولیه نشان می دهد که آغاز و نقطه انتشار این باج افزار در کشور اوکراین بوده و به همین دلیل در مرحله نخست، کامپیوترهای کاربران اوکراین و روسیه آماج حمله این باج افزار قرار گرفتند. در همان ساعات نخستین، سیستم های کنترل تشعشعات هسته ای نیروگاه چرنوبیل از کار افتاد که این موضوع می توانست بسیار خطرناک باشد اما به گفته مقامات اوکراین، پس از 12 ساعت مجددا کنترل این سیستم ها به حالت عادی بازگشت.

بر اساس شواهد موجود و تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط کارشناسان، ویروس NotPetyaa از یک ضعف امنیتی در ویندوز با عنوان EternalBlue استفاده می کند که پیش از این ویروس مشابه واناکرای نیز از همین حفره امنیتی بهره برده بود. EternalBlue یک حفره امنیتی است که باج افزارها می توانند از طریق آن به سیستم نفوذ کرده و کنترل ان را به دست گیرند. البته شرکت مایکرو سافت چند ماه پیش یک وصله امنیتی جدید برای برطرف کردن این معضل منتشر کرده است که در صورت نصب آن، سیستم های کاربران در برابر حملاتی از این دست مصون خواهد بود اما مشکل اینجاست که بسیاری از کامپیوترهای جهان به روز رسانی نشده و فاقد این وصله امنیتی جدید هستند.

خلاصه ای از روند شیوع NotPetya :

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ویروس و منشا آن می توانید اینجا را کلیک کنید.

منبع: theregister

ترجمه و تلخیص: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل