نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنین کی انسان می‌شود؟

دکتر رضا سامانی، مدیر گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان و سرپرس این تحقیق در باره ایده اصلی این تحقیق به مهر گفته است: «زمانی که از لحاظ فقهی جنین را می توان انسان کامل نامید سن ۱۹ هفتگی آن (برابر با ۱۲۰ روزگی) است». به گفته سامانی اما نظرات پژوهشگران، زوج‌ها و درمانگران در این خصوص متفاوت است و همین انگیزه‌ای برای پژوهش در این زمینه شده است. همین‌طور بخش دیگر اهمیت این موضوع در تعیین رویکردهای پژوهشی روی جنین انسان است.

به گفته سامانی در این تحقیق، ۴۰۶ مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان، ۵۴ نفر از کارکنان بخش‌های درمان ناباروری و ۴۹ محقق جنین شناسی پژوهشگاه رویان به سوال‌هایی پاسخ دادند که نشان دهنده نظر آن‌ها درباره ماهیت انسانی جنین بود.   به گفته سامانی مطابق نظر فقها دمیده شدن روح در جنین در 19 هفتگی رخ می‌دهد وجنین در این زمان انسان محسوب می‌شود، اما به صورت علمی می‌دانیم که جنین از زمان لانه‌گزینی، یعنی یک هفته تا ده روز بعد از لقاح زندگی‌اش را در رحم آغاز می‌کند.

 

سامانی در باره تفاوت نگرش‌ها در حوزه فقهی و قانونی با نطرات عمومی می‌گوید:« نگرش مردم، زوج های نابارور، پژوهشگران و درمان کنندگان این حوزه می تواند نسبت به نظرات فقهی و قانونی می تواند متفاوت باشد که ممکن است در اثر بی اطلاعی از این مطالب باشد. این نگرش می تواند در تصمیم گیری درباره تحقیقات و کار با جنین انسانی موثر باشد. اکثریت هر سه گروه پژوهش جنین را پس از ۱۹ هفتگی انسان می دانستند بنابرین هر سه گروه مورد پژوهش نظری مشابه فقها داشتند».

با این حال این پژوهش نتایج جالبی داشته است. بر این اساس تنها 19 درصد زوج‌های نابارور به انسان بودن جنین بعد از لانه‌گزینی اعتقاد داشتند، در حالی که در از نطر اخلاق پزشکی در این مرحله جنین دیگر انسان محسوب می‌شود. این اعتقاد در بین کادر درمان پژوهشگاه به ۲۷ درصد بوده و در بین محققین به بیشترین تعداد یعنی ۵۱ درصد رسید که بیش از نیمی از آنان است.

 

سامانی درباره جنین آزمایشگاهی هم می‌گوید: «در مورد جنین آزمایشگاهی نیز بیشترین تعداد از هر سه گروه اعتقاد داشتند که نه انسان بالقوه است و نه بالفعل که با ایده های اخلاقی و فقهی سازگاری دارد».  در مجموع این پژوهش نشان داد نظرات این سه گروه با هم متفاوت است و همچنین با نظرات فقهی و قانونی هم تفاوت دارد. سامانی گفت برای حل این اختلاف‌ها اطلاع رسانی در این زمینه برای افزایش آگاهی از موضوعات، فقهی، اخلاقی و قانونی ضروری است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل