سرطان با کار شبانه

پیش از این و در مطالعات قبلی مشخص شده بود. مثلا ما می‌دانستیم شانس ابتلا به دیابت، اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ناباروری، و بروز سرطان در افراد شب کار بسیار بیشتر است. اما هرگز مطالعه‌ای به طور مشخص به سازکار و این ارتباط نپرداخته و آن را مورد بررسی قرار نداده بود. به طور کلی محققان تصور می‌کردند که اختلال در عملکرد ساعت بدن موجب بروز این مشکلات می‌شود، اما دلیلش نامشخص بود.

حالا اما دکتر « پروین باتی» محقق ایرانی الاصل مرکز تحقیقات سرطان«هاچینسون فرد» در سیاتل آمریکا و همکارانش در پژوهشی جدید دریافتند که بدن افراد شب کار به طور قابل ملاحظه از نظر یک ماده شیمایی مرتبط با ترمیم دی‌ای‌ای دچار کمبود است. این ماده شیمایی در حقیقت بر اثر ترمیم دی‌ان‌ای در طول خواب شبانه تولید می‌شود و در بدن افراد شب کار به میزان متوسط 80 درصد کمتر از دیگر افراد است.

او در این باره می‌گوید: این موضوع نشان می دهد بدن این ترمیم راکه برای سلول ها حیاتی است و باید به طور طبیعی در شب صورت گیرد، انجام نمی دهد».

این محققان تصور می‌کنند این موضوع بر اثر کمبود ملاتونین رخ می‌دهد، هورمونی مرتبط با خواب شبانه که در بدن افراد روز خواب بسیار کم ترشح می‌شود.

باتی معتقد است بیداری شبانه توانایی بدن در کاستن از رادیکال‌های آزاد و اکسیداسیون و آسیب دی‌ان‌ای را کم می‌کند:« این موضوع در طول زمان همانطور که در میان کارمندان شیفت شب مشاهده شده است، خطر ابتلا به سرطان را در مناطق مختلف بدن افزایش می دهد»

آن‌ها توصیه می‌کنند افراد شب‌کار در طول روز باید مکمل‌های مرتبط با هورمون خواب را مصرف کنند، تا بدن بتواند در طول روز و بیداری به ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده دی‌ان‌ای بپردازد.  این تحقیق در نشریه Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا