نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هیات علمی اروپایی در تهران

دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اعلام این خبر گفته است:« بزرگ ترین هیئت علمی- فناوری اتحادیه اروپا شامل ۱۶ نفر از مسئولان علم و فناوری این اتحادیه و نمایندگانی از ۲۱ کشور اروپایی در روز های ۱۱ تا ۱۳ تیرماه به تهران می آیند».

مطابق این اعلام و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، دکتر سالار آملی گفته است:« علاقه مندی کشورهای برجسته جهان برای ایجاد تعامل علمی با ایران با توجه به زیر ساخت های محکم و نظام آموزشی قوی و امنیتی کم نظیر در منطقه، روز به روزدر حال افزایش است».

سالار آملی درباره دلایل جلب توجه مقامات و افراد علمی اتحادیه اروپا به کشورمان را پیشرفت‌های اخیر علمی کشور دانسته و درباره این پیشرفت‌ها گفته است:« جایگاه علمی اخیرایران با وجود داشتن ۱۴ دانشگاه برتر کشور در رتبه بندی جهانی تامسون رویترز و۱۸ دانشگاه در نظام رتبه بندی لایدن و اعلام پایگاه استنادی آی اس آی مبنی بروجود حدود ۱۲۰۰ مقاله پر استناد ایرانی در میان یک در صد برتر مقالات جهانی، نگاه های دانشمندان کشورهای مختلف را به سوی کشورمان جلب کرده است».

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درباره برنامه این هیات اروپایی در ایران هم به صورت مختصر اطلاعاتی ارائه کرده و گفته است:« هیات اتحادیه اروپا در دو نشست متفاوت شامل کار گروه مشترک ایران – اتحادیه اروپا و یک کارگاه آموزشی دو روزه حضور فعال خواهند داشت». البته سالار آملی اشاره‌ای به جزییات این برنامه‌ها، از جمله خصوصی یا عمومی بودن آن‌ها نکرده است.

همچنین او از بحث بر سر اجرای پروژه‌های مشترک علمی با اتحادیه اروپا و تبادل دانشجو در رشته‌ها مختلف با این هیات اروپایی خبر داده است.

روابط  علمی ایران و اتحادیه اروپا در سال‌های ابتدایی دولت هفتم شروع خوبی داشت ومنجر به شرکت ایران در پروژه بزرگ علمی ساخت شتاب دهنده بزرگ هادرونی شد. در همین چهارچوب دانشجویان ایرانی زیادی از طریق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به این مرکز اعزام شدند. همچنین پروژه‌های بزرگ علمی دیگر با مشارکت نهادهای علمی اروپایی در حال پیگیری بود که با روی کار آمدن دولت نهم متوقف شد. اما این پیگیری‌ها در دولت یازدهم مجددا آغاز شده است و امیدواری برای بهبود وضعیت علم وفناری در کشور را افزایش داده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل