روزجهانی دریانوردان

 کوجی سکیمیزو، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، در پیامش به مناسب روز دریانوردان گفته که دریانوردان در خط مقدم صنعت کشتیرانی حضور دارند و تلاش آن ها معمولا نادیده گرفته می شود در حالی که بیش از 90 درصد کالاهای جهانی از طریق دریاها منتقل می شوند. در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون نفر دریانورد در سرتاسر جهان فعالیت می کنند. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به مناسبت روز دریانوردی از دریانوردان شجاع که با خطرات مختلفی مواجه هستند و شرایط کاری سخت را تحمل می کنند، به نیکی یاد کرده است.

بر اساس قطعنامه‌ای که در اجلاس دیپلماتیک کنفرانس بازنگری کنوانسیون «استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان» STCW به‌تصویب رسید، روز چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان "روز دریانورد" تعیین و نامگذاری شد. انتخاب این روز به پاس قدردانی و سپاس از زحمات دریانوردان در حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات آنها در دریا و با هدف جلب توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر از جامعه انجام گرفته است.
انتخاب این روز برای قدردانی و بزرگداشت دریانوردان بدین جهت صورت می‌گیرد که در آن، کنوانسیون STCW که اصولاً به مقوله استاندارد آموزش دریانوردان می‌پردازد، تجدید نظر و نگارش جدید آن در روز 25 ژوئن 2010 در مانیل به تصویب رسید. بر اساس این قطعنامه از مراجع دریایی، شرکتهای کشتیرانی، مالکان کشتیها و دیگر دست اندرکاران بخش دریایی خواسته شده است تا در جهت بزرگداشت این روز که در سطح بین المللی به‌عنوان روز دریانورد شناخته می شود، اقدام لازم را به عمل آورند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا