نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داوينچي ايراني به بازار مي آيد

حدود یک چهارم بیمارستان های آمریکا دست کم یک ربات داوینچی دارند و از آن در عمل های جراحی از جمله ترمیم دریچه های قلب، کوچک کردن معده، پیوند اعضا، برداشتن پروستات و  کیسه صفرا و نیز رحم استفاده می کنند.

ربات ايراني در دانشگاه صنعتي اميركبير در حال طراحي شده كه قرار است اعمال جراحي باز شكمي را انجام دهد. اما  هنوز اسمي براي اين ربات در نظر گرفته نشده است.

اما اين ربات قابليت ديگر نيز دارد كه در ربات داوينچي در نظر گرفته نشده است:قابليت فيدبك نيرو براي دقت بيشتر جراح درباره بافت هاي نرم.

 ایمان شریفی، دانشجوي دوره دكتراي رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي اميركبير ويكي از اعضاي طراحي اين ربات در اين زمينه گفت:  يكي از نقص هاي ربات داوینچی اين بود كه درحين انجام عمل جراحي نيروي محیطي جراحی را به دست پزشک منتقل نمی کند و باعث می شود پزشک درک درستی از کار خود نداشته باشد.

عضو تيم سازنده ربات جراح ايراني از اضافه كردن قابليت فيدبك نيرو خبر داد و گفت: با این کار پزشک می تواند درک درست تری را از عمل جراحی داشته باشد.

ربات ايراني در دانشگاه صنعتي اميركبير در حال طراحي شده كه قرار است اعمال جراحي باز شكمي را انجام دهد. اما  هنوز اسمي براي اين ربات در نظر گرفته نشده است.

وي توضيح داد: برای مثال در صورت جراحي بافت هاي نرم مانند عروق به دليل نداشتن درك درستي از ميزان فشار ممكن است آسيب هايي به بافت بدن بيمار وارد شود.

 

جزئيات ربات جراح ايراني

شريفي درباره جزئيات ربات جراح ايراني اظهار داشت: اين ربات براي انجام اعمال جراحي  لاپاراسکوپی و اعمال جراحي روي حفره شكمي طراحي شده است؛ اين ربات قابليت Scaling را دارد به اين معنا كه حرکات دست پزشک را در مقیاس کوچک تر تکرار می كند.

وي توضيح داد: برای مثال برای زدن یک بخیه میلیمتری دیگر لازم نيست تا پزشک دقت خود را بالا ببرد، بلکه پزشک در دقت سانتیمتری بخیه خود را می زد و ربات در مقیاس میلیمتری اين كار را انجام مي دهد.

عضو تيم سازنده ربات جراح خاطرنشان كرد: با اين كار لرزش دست پزشك از بين مي رود و از طرفي بیماری از بدن بیمار به بدن پزشک منتقل نمی شود.

وي افزود: استفاده از ربات جراح اين امكان را فراهم مي آورد كه جراح از فاصله های خیلی دور عمل جراحی را انجام دهد و دیگر لازم نیست که پزشک بر بالین بیمار حاضر شود؛ حتي پزشکان می توانند به صورت مشارکتی در چندنقطه از کره زمین قرار گیرند و رباتی که در نقطه دیگری قرار گرفته را هدایت کنند.

تعويق آزمايش هاي حيواني در سایه تحریم

ربات جراح دانشگاه اميركبير از سال 91 آغاز شد و قرار بود تا سال 94 وارد بهره برداري شود.

شريفي در خصوص آخرين وضعيت ساخت و تجاري سازي اين ربات جرح گفت: آزمایشاتی را بر روی شبیه ساز بافت نرم در نظر گرفته ايم اما با اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي برخي از موتورهای مورد نياز كه قرار بودن از كشورهاي سوئیس و آمریکا تامين شود به دستمان نرسيد.

وي اضافه كرد: در صورت تامين اين موتورها مي توان انتظار داشت كه آزمايش بر روی حیوان و آزمایش بر روی انسان بوده است انجام گيرد و اين ربات به صورت تجاري وارد بازار شود.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل