کلید کاهش مصرف آب در دست گیاهان بومی

دکتر محمدحسن عصاره، در آخرین جلسۀ شورای ستاد توسعۀ فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت که با توجه به تولید کنونی گیاهانی که مصرف آب زیادی دارند و در عین حال ارزش افزودۀ آن‌ها پایین است، نیازمند آن هستیم که الگوی کشت گیاهی را در کشور به گیاهان بومی تغییر دهیم؛ چرا‌که گیاهان بومی به آب کمتری برای رشد احتیاج دارند و دارای ارزش افزودۀ بالاتری نیز هستند.

او به مواردی که در این راستا باید مورد توجه واقع شود اشاره کرد و به‌عنوان مهم‌ترین مورد، از صنعت بذر نام برد و توضیح داد که اگر بخواهیم کشت گیاهان دارویی را در کشور از مقیاس کمتر از چند ده هزار هکتار به بیش از چند صد هزار هکتار افزایش دهیم، در اولین قدم باید به مسألۀ تولید بذر و مواد تکثیری اصلاح شده توجه کنیم.

دکتر عصاره برای فهم بهتر مطلب به عنوان مثال از گیاه خاکشیر نام برد و توضیح داد که خاکشیر گیاهی است که آب بسیار کمی برای رشد احتیاج دارد و در عین حال دارای عملکرد بسیار بالایی است؛ اما متأسفانه در بسیاری از  نقاط کشور با این گیاه به‌عنوان علف هرز مبارزه می‌شود.

اصلاح بذرهای وحشی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده مورد توجه قرار گیرد تا این قبیل گیاهان که در بسیاری از مناطق علف هرز محسوب می‌شوند، در زمین‌هایی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند کاشته شوند.

 

به گفتۀ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی، تغییر الگوی کشت گیاهی نیاز ضروری ما در کشور است و با‌توجه به آیندۀ کم‌آبی که پیش‌رو خواهیم داشت، بر این نیاز تأکید می‌شود.   

او جایگزینی کشت‌های کم‌آب و با ارزش‌افزوده بالاتر را با کشت‌های پر‌آب و با ارزش‌افزودۀ بالا توصیه کرد و گفت که اکثر گیاهان بومی به دلیل سازگاری بالایی که با اقلیم خشک و نیمه خشک دارند، به آب کمتری احتیاج پیدا می‌کنند و به دلیل اینکه در صنایع مختلف غذایی و دارویی استفاده می‌شوند و خوشبختانه از بازار مناسبی هم برخوردار هستند، ارزش افزودۀ بالایی دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی، مجموعۀ علوم ژنتیک، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی و بیماری‌های گیاهی را برای تولید بذر هیبرید به همکاری با یکدیگر در کارهای دانش‌بنیان توصیه کرد و گفت که صنعت بذر، صنعتی است که باید سرمایه‌گذاری بالایی روی آن انجام شود چرا که با استفادۀ درست از دانش می‌توانیم مواد ژنتیکی را به مواد تکثیری با ارزش افزودۀ بالا تبدیل کنیم و به‌همین دلیل این سرمایه‌گذاری بسیار پرسود و ارزشمند خواهد بود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا