نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

124 ژن در بانک جهانی ثبت شد

 شادی خاتمی عضو هیأت علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در توضیح این پروژۀ دو‌ساله که تمام مراحل آن در آزمایشگاه ژنتیک واحد بندرعباس انجام شده است، گفت که بعد از نفت، بزرگ‌ترین ثروت در خلیج‌فارس و دریای عمان ذخایر آبزیان و صیادی است که گنجینه‌ای خدادادی است.

او تأکید کرد که می‌توان با شناسایی و ارزیابی این ذخایر هم سیاست‌های تجاری‌سازی و تولید ارز در کشور را تقویت کرد و پوشش داد و هم به حفظ و تکثیر این ذخایر ارزشمند کمک کرد و به این ترتیب در حوزۀ بیولوژی دریا گام بزرگی به پیش گذاشت.

این محقق هدف از پروژۀ انجام شده را مطالعۀ گونه‌های سرپایان در جهت مدیریت صحیح ذخایر آن‌ها عنوان کرد و در توضیح نحوۀ کار گفت که نمونه‌برداری‌ها در آب‌های بنادر بوشهر، جاسک، لنگه، جزیرۀ هرمز و چابهار در خلیج فارس و دریای عمان انجام شده است، سپس نمونه‌ها به آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه آزاد واحد بندرعباس منتقل شده و استخراج DNA و سایر مطالعات روی آن‌ها صورت گرفته است.

 

خاتمی در معرفی سرپایان از ماهی مرکب، اسکویید و هشت‌پایان نام برد و گفت که این گونه‌ها از نظر اقتصادی و اکولوژی در جهان بسیار مهم و قابل توجه هستند و در ایران در حوزۀ صادرات قرار می‌گیرند و ارز‌آور محسوب می‌شوند.

او همچنین از دو گونۀ ماهی مرکب ببری و اسکوئید هندی نام برد که در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان حضور غالب دارند و بر حفظ و نگهداری این ذخایر ارزشمند به‌‌طور ویژه تأکید کرد.

خاتمی توجه به این ذخایر وسیع و مهم را گامی بزرگ در راستای تجاری‌سازی و ارزآوری برای کشور و نیز اشتغال‌زایی در حوزۀ صنعت دریایی دانست و به تشویق دانشجویان رشته‌های شیلات، بیولوژی دریا و محیط زیست  برای تحقیق و مطالعه روی گونه‌های دریایی مختلف به منظور توانمندسازی عرصۀ پژوهشی تأکید کرد.

او توسعۀ پژوهشی و مطالعاتی را راهی برای تکثیر و پرورش بیشتر این ذخایر خدادادی و در نتیجه، تجاری‌سازی فعال‌تر و صادرات بیشتر برای کشور دانست.

 

این محقق و پژوهشگر در پایان از کمک‌ها و زحمات همکاران خود، تورج ولی‌نسب، پرویز توکلی کلور و احمد فرهادی در انجام این پروژۀ تحقیقاتی، قدردانی و تشکر کرد و مطالعۀ انجام شده را یک کار گروهی دانست.

غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل