اعضای جدید باشگاه فرازمینی‌ها

نکته مهم‌تر این است که 10 تا از این سیارات سیارات سنگی یا زمین آسا هستند، سیاراتی در ابعاد زمین و احتمالا قابل زیست. این اطلاعات حاصل پردازش داده‌های تلسکوپ کپلر است. در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 کپلر به بیشتر 145 هزار ستاره  در نزدیکی صورت فلکی سیگنوس خیره شد.

بیشتر این ستاره‌ها هزاران سال نوری با زمین فاصله دارند، بنابراین شانس اندکی وجود دارد که انسان به زودی بتواند، از آن‌ها دیدن کند. اما به هر حال این اطلاعات می‌تواند به ستاره‌شناسان بگوید، شانس یافتن سیارات زمین‌آسا و تمدن هوشمند فرازمینی چقدر است. «سوزان تامپسون» محقق کپلر در موسسه ستی می‌گوید:« ما می‌خواهیم تلسکوپ‌مان را به فضا نشانه برویم و دریابیم چه تعداد سیاره فرازمینی زمین‌آسا آن بیرون وجود دارد». او ادامه می‌دهد:« با اطلاعاتی که در اختیار دارم، می‌توانم بگویم، حالا می‌توانیم آن‌ها را بشماریم».

او می‌گوید:« حالا ما می‌خواهیم، مشخص کنیم که از انواع سیاره‌ها چه تعداد وجود دارد». با توجه به کشفیات جدید تعداد کل سیارات زمین‌آسای کشف شده توسط کپلر به 49 می‌رسد. اگر یکی از آن‌ها دارای جو پایدار باشد، این شانس وجود دارد که در آن حیات فرا زمینی شکل گرفته باشد.

محققان چیز‌های زیادی در باره این سیارات سنگی جدید نمی‌دانند و نمی‌گویند. تنها می‌دانیم این‌ها سیارات زمین‌آسایی هستند، که در زون قابل زیست سیاره‌شان می‌گردند.  جایی که آب احتمالا پایدار است، نه بخار می‌شود و نه یخ می‌زند. اما این هیچ چیزی را تضمین نمی‌کند. ما حالا می‌دانیم علاوه بر بودن در زون قابل زیست، داشتن جو پایدار و دمای خوب، تکتونیک سیاره، و این‌که سیاره تنها یک روی همیشگی رو به خورشیدش نداشته باشد برای پیدایش حیات ضروری است.

اما ما حالا اطلاعاتی در این باره نداریم، کپلر تنها این سیارات را در هنگام عبور از مقابل ستاره‌ میزبانشان ثبت می‌کند. اما برای داشتن اطلاعات بیشتر مثل جو سیاره و ترکیباتش، باید هر کدام از این سیارات به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند. طیف سنجی نوری این سیارات یکی از مهم‌ترین عوامل برای شناسایی جو آن‌ها است، اما انجام دادنش در این فاصله دور و برای همه این سیارات کاری زمان‌بر و سخت است.

با این همه کپلر تا به حال با بررسی تنها 0.25 درصد از آسمان شب، موفق به کشف 4035 شیئ فرا زمینی شده است که 2335 آن‌ها کاندید سیارات فرازمینی هستند.  همان‌طور که گفته شد، 49 تای آن‌ها زمین‌آسا و به طور بالقوه زیست‌پذیر هستند. این دانش جهان ستارهشناسی را زیر و رو می‌کند و نشان می‌دهد، احتمالا میلیاردها از این سیارات قابل زیست تنها در کهکشان راه شیری وجود دارند. این موضوع به این معنا است که ما با احتمال خوبی در این جهان تنها نیستیم.

منابع: sciencealert و NASA