نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موبایل های هوشمند و تغییر ارتباط مغز و دست

محققان دانشگاه زوریخ سوئیس در تحقیقات جدید خود دریافتند که تایپ کردن پیام ، بالا و پایین بردن صفحات وب و خواندن ایمیل روی تلفن های هوشمند همراه ، در تعامل بین انگشت شست و مغز تداخل ایجاد کرده است .

پژوهشگران در این مطالعات فعالیت غشای مغز افرادی که با تلفن هوشمند لمسی کار می کنند را با فعالیت غشای مغز کاربران تلفن های قدیمی که دارای صفحه کلید هستند ، مقایسه کردند و دریافتند که تعامل بین انگشت شست و مغز کاربران تلفن های هوشمند تغییر کرده اند .

با استفاده از کلاهی مخصوص، بیش از 60 الکترود در پوست سر هر داوطلب نصب می شود که در هنگام لمس تلفن هوشمند با انگشت شست ، انگشت سبابه و انگشت وسط  ، فرآیندهای مغزی فرد ضبط می شود .

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند ، فعالیت مغزی افرادی که از گوشی های هوشمند لمسی استفاده می کنند ، بیشتر از افرادی است که با تلفن های قدیمی صفحه کلیدی کار می کنند . در واقع  لمس صفحه نمایش لمسی گوشی با انگشت شست و نوک انگشتان دیگر باعث می شود تا فعالیت مغزی این گونه افراد افزایش پیدا کند .

دکتر آرکو گاش (Arko Ghosh) از پژوهشگران دانشگاه زوریخ در این رابطه می گوید : پردازش لمس در مغز کاربران تلفن های هوشمند با افرادی که از تلفن های صفحه کلیدی استفاده می کنند ، متفاوت است .

او در ادامه اظهار داشت : بررسی و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این پژوهش ها نشان می دهد که نحوه پردازش اطلاعات مربوط به نوک انگشتان در مغز این افراد تغییر می کند . در واقع آنچه در روز می گذرد از طریق لمس این گوشی ها و نحوه پردازش آن بر مغز اثر می گذارد .

بر اساس گفته پژوهشگران تفاوت های بسیاری بین دو فردی که با گوشی های هوشمند کار می کنند ، وجود دارد چرا که این مساله به مقدار استفاده فرد از گوشی در طول روز نیز بستگی دارد.

قابل توجه است که در سراسر جهان حدود دو میلیارد کاربر تلفن همراه هوشمند وجود دارد که می تواند منبعی با ارزشی برای اینگونه کارهای پژوهشی باشد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره Cell Press journal Current Biology به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل