گزارش ویدئویی از ربات سرآشپز

مدت زمان زیادی است که سازندگان ربات ها به مردم قول دادند رباتی بسازند که توانایی آشپزی داشته باشد . کار آشپزی کار آسانی نیست و مجموعه ای از هنرهای مختلف از خرد کردن مواد ، مخلوط کردن ، پخت و پز و غیره را در بر می گیرد . در این میان پرسشی که مطرح می شود این است که آیا غذایی که یک ربات می پزد به همان خوشمزگی است که یک سرآشپز حرفه ای آن را تهیه می کند ؟

مهندسان شرکت مولی روباتیکس (Moley Robotics) در بریتانیا ربات سرآشپزی ساخته اند که توانایی پخت و آماده کردن غذاهای با کیفیت و خوشمزه را همانند یک سر آشپز حرفه ای دارد . این ربات سرآشپز دارای دو دست با تمام توانایی های دستان انسان است که باعث می شود تا به آسانی و با دقت این کار را انجام دهد . برای نمونه دستان این ربات قادر است سفیده تخم مرغ را چنان هم بزند که یک سرآشپز آن را تایید کند .

تیم اندرسون (Tim Anderson) یکی از سرآشپزان حرفه ای می گوید : این روبات قادر است تا حرکات دست من و یا دست هر سر آشپز دیگر را تقلید کند و آن را به همان خوبی انجام دهد، در نتیجه می تواند از پس تمام کارهای آشپزخانه مانند ورز دادن خمیر نان، درست کردن سوشی و خلاصه هر کاری که به توانایی دستان نیاز داشته باشد ، برآید . در واقع این ربات  کارهای خیلی زیادی را می تواند انجام دهد .

فن آوری دستکش های ضبط حرکت به روبات سرآشپز این توانایی را می دهد تا بتواند هر حرکت دست انسان را تقلید کند . هر حرکت دست هر چقدر هم ظریف باشد توسط این دستکش ها ضبط شده و سپس با الگوریتم های ویژه به حرکت های روان و نرم در دستان ربات تبدیل می شود .

مارک اولینیک (Mark Oleynik) مخترع و سازنده این ربات می گوید : اگر شما بتوانید مدل درست را پیدا کنید ، پس بدانید ربات نیز اشتباه نمی کند . بنابراین انسان می تواند در فعالیت ها و کارهای آشپزی بخش های کسالت آور و خسته کننده آن را به ربات بسپارد و بخش لذت بخش را خود در اختیار گیرد .

شرکت مولی روباتیکس پیش بینی کرده است که تا دو سال آینده نمونه هایی از این ربات را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه وارد بازار خواهد کرد . سازندگان این ربات همچنین اعلام کردند که اگر دستان این ربات توانایی انجام کارهای ظریف آشپزی را دارد پس می تواند کارهای دیگر از جمله نواختن پیانو و یا نجاری را نیز انجام دهد . حتی ممکن است روزی برسد که ربات سرآشپز جایگزین سرآشپزهای مشهور تلویزیون شود .

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا