داعش آنلاین می شود

داعش علاوه بر از دست دادن قلمروهای تحت اشغال خود، از لحاظ مالی نیز دچار مشکل شده است؛ جنگجویان داعشی در حال فرار هستند و رهبران آن هدف قرار گرفته و کشته می شوند. از سال 2016، داعش حمایت (برخی) کشورهای عربی را نیز از دست داده است و اکنون در تلاش برای ادامه مبارزه، بشدت به حملات انتحاری شبه نظامیان مسن و سالخورده این گروه وابسته است.

داعش از مهارت بالایی در ایجاد تنش در جهان اسلام برخوردار است. بخشی از استراتژی داعش در مصر، هدف قرار دادن مسیحیان قبطی این کشور است؛ اگر این استراتژی موفق باشد، شکی نیست که در سایر کشورها از جمله عراق، عربستان سعودی، افغانستان و پاکستان که داعش حضور پررنگ تری در آنها دارد، شاهد تکرار این حملات خواهیم بود.

با این حال، حتی اگر داعش قلمرو تحت اشغال خود را از دست بدهد، همچنان از حمایت برخی گروه ها در منطقه (خاورمیانه) برخوردار خواهد بود.  

داعش احتمالا فعالیت های خود را در مناطق تحت محاصره – که همچنان می تواند قدرت را تاحدودی در اختیار داشته باشد و سلاح و تجهیزات برای این مناطق تأمین کند – حفظ خواهد کرد. همچنین بدون شک، این گروه حضور و فعالیت خود را در فضای مجازی تشدید خواهد کرد.

کارشناسان عنوان می کنند که باتوجه به شدت گرفتن اقدامات بر علیه داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی درحال انتقال و حرکت به سمت فاز جدیدی از حیات خود است: فعالیت زیرزمینی و آنلاین.

براساس اعلام آژانس پلیس اروپا، یوروپل، این گروه تروریستی بدنبال توسعه ساختار رسانه ای- اجتماعی خود برای کمک به اعضا به منظور پیشگیری از سرکوب امنیتی در زمان تبادل اطلاعات هستند.

داعش، سابقه استفاده گسترده از فضای سایبری و فناوری در شیوه هایی نوآورانه را در کارنامه دارد. گسترش حضور رسانه ای- اجتماعی، این گروه تروریستی را قادر به تشویق جنگجویان برای ادامه حملات می سازد.

کریگ وایتساید (Craig Whiteside) استاد دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا و سایر کارشناسان تروریسم بر این باورند که پاکسازی مناطق تحت اشغال داعش از وجود این گروه، تنها یک چاره موقت است که در کوتاه مدت، این گروه را به سمت فعالیت های مخفیانه سوق می دهد.

درحال حاضر، آنچه فعالیت های سایبری می تواند برای داعش به ارمغان بیاورد، کمک به ادامه حیات از طریق جذب سرمایه و کسب تجارب جدید خواهد بود.  

تحلیلگران ابراز نگرانی کرده اند که داعش ممکن است برای تأمین بودجه حملات آتی خود به سمت پول های مجازی گرایش پیدا کند.

پول های مجازی می تواند بخشی از تلاش برای سرپوش گذاشتن بر معاملات غیرقانونی این گروه تروریستی باشد، درحالیکه داعش را قادر به حمایت از حملات در مناطقی خارج از کنترل این گروه می کند.  

با این حال، در پیش گرفتن رویکرد استفاده بیشتر از فضای مجازی می تواند داعش را آسیب پذیرتر از گذشته کند. به عنوان مثال، سال گذشته فرماندهی سایبری آمریکا در عملیاتی موسوم به Glowing Sympathy با دستیابی به رمزعبور حساب کاربری رهبران داعش، تبلیغات برجسته این گروه را حذف و دسترسی به حساب های کاربران را مسدود کرد.

داعش که قلمرو و قدرت خود را رو به افول می بیند، بدنبال تقویت فعالیت های سایبری است، این درحالیست که دشمنان داعش نیز سرمایه گذاری زیادی در جهت ارتقای قابلیت های سایبری خود داشته اند و این مسأله می تواند این گروه ترویستی را آسیب پذیرتر کند.

هرچه داعش برای انجام حملات خود، بیشتر به فضای سایبری اتکا کند، خطر لو رفتن و فاش شدن جزئیات حملات (توسط سازمان های اطلاعاتی کشورها) افزایش پیدا می کند. به نظر می رسد آنلاین و زیرزمینی شدن فعالیت های داعش، سخت تر از چیزی است که رهبران این گروه تروریستی تصور می کنند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nationalinterest

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا