مرموزترین دانشگاههای چین

به گزارش مهر، برای آن دسته از دانشجویانی که به پیگیری پروژه های تحقیقاتی و حتی مرتبط با حوزه علوم پیشرفته نظامی مربوط می شود، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی چین انتخاب مناسبی است. در نگاه نخست بسیاری از این نوع دانشگاهها ظاهری آرام و زیبا دارند اما در پشت این ظاهر فریبنده استراتژی های مرموز و مبهمی در جریان است.در گزارش پیش رو ۵ دانشگاه مرموز اول چین معرفی شده است.

دانشگاه پلی تکنیک نورث وسترن (NPU)

این دانشگاه در شانژی واقع است و در آن تحقیقات گسترده ای در حوزه فضانوردی و هوانوردی و همچنین فناوری های دریایی انجام می گیرد. دانشگاه NPU با بیش از ۷۰ سال سابقه محل تولد نخستین سیستم کوچک بدون سرنشین هوایی و رایانه ویژه فضاپیماها در چین به شمار می آید. رتبه داخی این دانشگاه ۳۲ و رتبه تحقیقات نظامی آن ۷ است.

دانشگاه بیهانگ (BUAA)

این دانشگاه که پیشتر به نام دانشگاه علوم فضانوردی و هوانوردی پکن معروف بود در سال ۱۹۵۲ بنیان گذاشته شد. از آن به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی چین در زمینه علوم فضانوردی و هوانوردی یاد می شود. در این دانشگاه ۷ آزمایشگاه پیشرفته و کلیدی، ۳ مرکز ملی تحقیقات مهندسی و ۴۲ آزمایشگاه مهم اما در سطح پایین تر وجود دارد. رتبه داخلی این دانشگاه ۲۶ و رتبه تحقیقاتی نظامی آن ۴ است.

انستیتو فناوری پکن (BIT)

این انستیتو در سال ۱۹۴۰ در استان شانژی چین راه اندازی شد اما در سال ۱۹۴۹ به پکن منتقل شد. این مرکز دارای ۴ دانشکده است: مهندسی حمل و نقل و مکانیک، الکترونیک و اطلاعات، علوم طبیعی و مواد و نهایتا علوم اجتماعی و انسانی. این مرکز مدعی است در سالهای اخیر در زمینه کنترل مسیریابی، جلوگیری از بروز جراحات و ایمنی، مهندسی وسایل نقلیه و مکانیک، علوم مواد و سیستم های اطلاعاتی و نرم افزار به دستاوردهای متعددی نایل شده است. رتبه داخلی این دانشگاه ۲۹ و رتبه تحقیقات نظامی آن ۳ است.

دانشگاه مهندسی هاربین (HEU)

پیشتر به جای آن انستیتو مهندسی نظامی PLA چین وجود داشت و حالا HEU به جای آن فعالیت می کند. در این دانشگاه نخستین زیردریایی و رایانه ویژه کشتی ها در چین ساخته شد. ساخت انواع هاورکرافتها نیز از دیگر دستاوردهای این دانشگاه خاص به شمار می آید. رتبه داخلی این دانشگاه ۴۸ و رتبه تحقیقات نظامی آن ۲ است.

انستیتو فناوری هاربین (HIT)

این مرکز یکی از ۱۰ دانشگاه در سراسر جهان است که ماهواره های ویژه خود را طراحی، ساخته و به فضا پرتاب کرده است. این پروژه در قالب برنامه فضایی چین صورت گرفته است. در این مرکز همچنین نخستین رایانه شبیه ساز، نخستین رایانه هوشمند شطرنج باز و نخستین روباتهای جوشکاری قوسی چین ساخته شده و در عین حال نخستین رادار فوق پیشرفته جهان نیز در این انستیتو طراحی و ساخته شده است. رتبه داخلی این مرکز ۲۰ و رتبه تحقیقات نظامی آن یک است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا