تولید سوخت از آلودگی هوا

محققان دانشگاههای آنتورپ و لوون بلژیک دست به ابتکار بزرگی زده و راه حل ابتکاری را برای مقابله با آلودگی فزاینده هوای زمین ارایه کرده اند که در عین حال می توان به آن به عنوان تکنیک نوینی در تولید ؤثر سوخت نگاه کرد. آنچه که آنها ارایه کرده اند دستگاه کوچکی است که هوای آلوده و سرشار از ذرات کربنی را فیلتر کرده و در نهایت بخشی از آن را به سوخت تبدیل می کند.

این دستگاه متشکل از دو بخش فوتوالکتروشیمی است. در یک بخش این دستگاه هوا فیلتر شده و با استفاده از فوتوآند خالص سازی می شود. از دل این فرآیند هیدروژن تولید می شود که توسط یک کاتد نصب شده در پشت غشای حایل میان دو بخش دستگاه، جمع آوری می شود. هیدروژنی که از این راه به دست می آید قابلیت ذخیره سازی و استفاده به عنوان سوخت را دارد.

سمی وربروگن که این پروژه تحت سرپرستی وی به سرانجام رسیده می گوید: «در گذشته این نوع بخشها یا سلولها عمدتا برای استخراج هیدروژن از آب به کار گرفته می شدند و حالا کشف کرده ایم که می توان همین نگرش را درخصوص هوای آلوده هم به کار گرفته و جالب اینکه این فرآیند در چنین مدل جدیدی نتیجه مؤثرتری دارد.

البته این فناوری فعلا در حد یک ایده مفهومی و با ابعاد بسیار کوچکی ارایه شده که قطعا نمی تواند به عنوان راه حل اصلی مقابله با آلاینده های کربنی به آن نگاه کرد اما تأثیرگذاری آن در آینده و همزمان با تولید انبوه و تجاری آن در مقایس بزرگتر ثابت خواهد شد.

مترجم : مهدی پیرگزی