نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شبیه سازی زندگی در مریخ برای طراحی مبلمان فضایی بهتر

ایکیا خبر انجام این پروژه را طی هفته جاری در رویداد سالانه روز طراحی دموکراتیک (Democratic Design Day) اعلام کرد.

هدف از اجرای این طرح، کمک به طراحی مبلمان راحت تر برای اقامت در سیاره سرخ عنوان شده است. از طریق این شبیه سازی، مهندسان قادر خواهند بود درک بهتری از مفهوم راحتی در یک فضای جمع و جور و محدود داشته باشند.

این طرح در عین حال، به محققان ناسا برای طراحی فضای مطلوب تر برای اقامت ساکنان آینده مریخ کمک می کند.

مایکل نیکولیچ، مدیر بخش خلاقیت ایکیا با اشاره به حضور مهندسان این شرکت در پروژه شبیه سازی زندگی در مریخ گفت: «این یک تجربه بسیار سرگرم کننده و جذاب است. مهندسان به مدت سه روز در محفظه ای مخصوص مستقر می شوند تا آنچه فضانوردان طی 3 سال حضور در مریخ تجربه خواهند کرد، از نزدیک لمس و تجربه کنند.

نیکولیچ افزود: معتقدم ماهیت این کار، قدردانی از داشته های ارزشمند ما بر روی زمین است: نسل بشر، گیاهان، آب تمیز و هوای پاک؛ در عین حال، ایجاد حس تعلق و وابستگی به چیزهایی که به صورت روزانه از آنها استفاده می کنیم. قطعا پس از انجام این سفر دوست داریم که به خانه بازگشته و روی تخت خواب راحت خود بخوابیم.

این طرح با همکاری دانشگاه لوند – دانشگاه همکار ناسا – برگزار می شود. ایکیا امیدواراست که با اجرای این طرح، و باتوجه به شرایط سخت سکونتگاه مریخ – یک فضای تنگ و محدود با دستشویی فضایی – بتواند به ایده های خلاقانه برای طراحی مبلمان فضایی دست پیدا کند.

اگر مهندسان ایکیا بتوانند سیستم ذخیره سازی لباس با قابلیت کارآیی در فضای محدود سکونتگاه مریخ طراحی کنند، این طرح قطعا می تواند برای خانه های آشفته و شلوغ زمین نیز کاربرد داشته باشد.

البته مهندسان ایکیا تنها گروهی نیستند که در پروژه شبیه سازی زندگی در سیارات دیگر حضور دارند. ماه مه، گروهی از کشاورزان در طرح مشابهی به منظور رشد گیاهان در سفینه های فضایی و سیارات دیگر شرکت کردند. این کار در عین حال به دانشمندان کمک می کند تا مزارع کشاورزی در مناطق دچار خشکسالی با مصرف بهینه انرژی طراحی کنند.

شایان ذکر است، پروژه شبیه سازی زندگی در مریخ در ایستگاه تحقیقات بیابانی مریخ در یوتا برگزار می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل