چگونه به نجات اقیانوس ها کمک کنیم؟

براساس اعلام شورای نظارت دریایی، 3 میلیارد نفر از مردم جهان به غذاهای دریایی به عنوان منبع اصلی پروتئین وابسته هستند. حدود 70 درصد از اکسیژنی که تنفس می کنیم، توسط گیاهان دریایی تولید می شوند و 97 درصد از منابع آب سیاره زمین در اقیانوس ها هستند.

اقیانوس ها تنظیم کننده اصلی اقلیم زمین محسوب شده و این سیاره را به مکانی مناسب برای زندگی انسان تبدیل می کنند.

 سالانه بیش از 8 میلیون تن مواد پلاستیکی از خشکی وارد دریاها و اقیانوس ها می شوند که اثرات مخربی بر محیط زیست، موجودات دریایی، صنعت کشتیرانی، ماهیگیری و گردشگری ساحلی- دریایی دارند.

از پلاستیک های یکبار مصرف استفاده نکنید

سالانه 8 میلیون تن زباله پلاستیکی وارد آب دریاها و اقیانوس ها می شوند که می تواند علاوه بر به خطر انداختن زندگی موجودات دریایی، بر سلامت انسان نیز تأثیر سوء بگذارند. بلعیده شدن این مواد پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی و سمی توسط ماهیان و مصرف غذاهای دریایی از سوی انسان، یک تهدید جدی برای سلامت انسان محسوب می شود.

گزارش بنیاد الن مک آرتور و مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که با ادامه این روند، تا سال 2050 تعداد زباله های پلاستیکی در دریاها بیش از جمعیت ماهیان خواهد بود.

(تصویر: مجمع جهانی اقتصاد)

حدود 50 درصد از 300 میلیون تن پلاستیک که سالانه در جهان تولید می شوند، تنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرند و سپس دور انداخته می شوند. همچنین سالانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد که عمر کوتاهی دارند.

پلاستیک، 14 درصد سهم زباله های تولیدی در جهان را به خود اختصاص می دهند. یک چهارم لیتر نفت و شش لیتر آب برای تولید یک بطری پلاستیکی یک لیتری استفاده می شود؛ پس تغییر ایجاد کنیم:

  • از لیوان ها و ظروف کاغذی یا شیشه ای به جای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کنیم
  • کمتر از کیسه های پلاستیکی استفاده کنیم و به جای آن، کیسه های نخی، کنفی یا حصیری را جایگزین کنیم

زباله کمتری تولید کنیم

بدلیل شیوع مصرف گرایی در بین مردم جهان، میزان تولید زباله های مختلف، افزایش چشمگیری یافته اند. پلاستیک، رایج ترین زباله های تولید بشر هستند که در دریاها و اقیانوس ها یافت می شوند. بجز زباله های پلاستیکی، انواع تجهیزات ماهیگیری شامل قلاب، تور و طناب های مستهلک در دریا رها می شوند.

محصولات آرایشی و بهداشتی اغلب حاوی مواد شیمیایی مختلفی هستند که از طریق سینک دستشویی، وارد سیستم فاضلاب و در نهایت وارد رودخانه ها می شوند. بهترین اقدام برای حفاظت از موجودات دریایی و کمک به حفظ سلامت دریاها و اقیانوس ها در برابر این آلودگی ها، کاهش میزان زباله های تولیدی است.

(تصویر: Plasticoceans)

همچنین بسیاری زباله ها از جمله تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، کفش، لباس، اسباب بازی و هزاران کالای دیگر از قابلیت بازیافت و استفاده مجدد برخوردار هستند.

ماهی آزاد کمتری بخورید

براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، صید بی رویه در دریاها و اقیانوس ها به یکی از چالش های مهم در این حوزه تبدیل شده است  و بسیاری از گونه های ماهیان در معرض نابودی قرار گرفته اند.

سعی کنید کمتر از ماهی های آزاد استفاده کنید؛ به جای آن می توانید ماهی های پرورشی را در سبد غذایی خود جای دهید. می توانید در این زمینه از راهنمایی های ارائه شده توسط سازمان ها و نهادهایی مانند شورای نظارت دریایی، Seafood Watch یا صندوق جهانی طبیعت (WWF) استفاده کنید.

ردپای کربن را کاهش دهید

افزایش سطوح دی اکسید کربن در جو با افزایش دمای هوا در سطح جهان، از جمله گرم شدن اقیانوس ها در ارتباط است؛ درنتیجه، آب دریاها و اقیانوس ها بیشتر اسیدی شده و منجر به پدیده هایی از جمله سفید شدن مرجان ها می شوند.

کمک به کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن در جو از سوی مردم، می تواند به نجات اقیانوس ها منجر شود:

  • کمتر از خودروی شخصی استفاده کنید و الگوی رانندگی خود را بهبود ببخشید. استفاده از دوچرخه، پیاده روی در مسیرهای کوتاه، کاهش مصرف بنزین از طریق اصلاح الگوی رانندگی در این زمینه بسیار موثر هستند
  • تا حد امکان، میزان مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و میوه و سبزیجات را از بازارهای محلی خرید کنید.
  • از عایق بندی مناسب در منزل استفاده کنید؛ بر میزان مصرف آب و برق نظارت کامل داشته باشید؛ دستگاه های برقی را در زمان عدم استفاده از برق بکشید

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا