مطالعه تغذیه انسان های عصر پارینه سنگی

تجزیه و تحلیل جرم دندان هایی متعلق به 18 هزار سال پیش که در غاری به نام ال میرون (El Mirón Cave) در اسپانیا کشف شده بود، نشان می دهد که شکارچیان فرهنگ Magdalenian در اروپا ، انواع غذاهای گیاهی و قارچ ها را علاوه بر گوشت گوزن قرمز و بز کوهی مصرف می کرده اند .

روبرت پاور (Robert Power) از گروه تحقیقات ماکس پلان (Max Planck Research Group) آلمان در این پروژه پژوهشی توانست با استفاده از میکروسکوپ الکترونی اسکنی و نوری (optical and scanning electron microscopy) به همراه انرژی پراکنده طیف سنج اشعه X (energy-dispersive X-ray spectroscopy) جمعی از این مواد بسیار بسیار ریز باقی مانده را در جرم دندان های پیدا شده در غار ال میرون کشف کند .

این پژوهشگر  در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " این مواد بسیار ریز باقی مانده ، نشان می دهند که انسان های غار ال میرون (El Mirón Cave) اسپانیا از انواع مختلف گیاهان متعلق به محیط های متفاوت ، مصرف می کردند . آنها از این مواد گیاهی همچون قارچ های bolete را در کنار مواد غذایی دیگر استفاده می کردند . "

قابل ذکر است که قارچ های bolete به طور گسترده ای در نیمکره شمالی اروپا ، آسیا و شمال امریکا به طور طبیعی وجود داشته  و در بخش نیم کره جنوبی به طور طبیعی رشد نمی کند. این گیاه به آفریقای جنوبی ، استرالیا و نیوزیلند نیز برده شده است .

پاور در ادامه اظهار داشت : یافته های این تحقیقات نشان می دهد که اولین نشانه های استفاده و یا مصرف قارچ توسط انسان متعلق غار ال میرون اسپانیا است چرا که تا کشف این نکته هیچ گونه شناسایی و کشفی از مصرف قارچ در دوره پارینه سنگی به ثبت نرسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا