نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش ویدئوئی از کشف جایگزین آنتی بیوتیک

پژوهش های جدید نشان می دهد که عصاره گیاه افرا بیش از آنتی بیوتیک ها بر باکتری ها آسیب می رسانند . محققان دانشگاه مک گیل (McGill University) در شهر مونترال کانادا کشف کردند که عصاره گیاه افرا سیستم دفاعی میکروبی را ضعیف می کند و به آنها آسیب می رساند . قابل توجه است که اثر این عصاره نسبت به آنتی بیوتیک های بسیار بیشتر است .

دانشمندان معتقد هستند که اگر این عصاره در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد ، اتکا و نیاز پزشکان به آنتی بیوتیک ها کاهش پیدا خواهد کرد .

قابل ذکر است که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در صنعت بهداشت و درمان و همچنین در مزارع و مراکز پرورش دام ، موجب مقاوم سازی باکتری ها و ویروس ها در برابر این گونه داروها شده که انتقاد شدید سازمان بهداشت جهانی را در بر داشته است .

بر اساس توضیحات محققان ، این عصاره  روی انسان آزمایش نشده تا اثرات آن مشخص شود اما در آزمایشگاه و در ظروف مخصوص آزمایشگاهی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است . این عصاره اثرات اشریشیا کلی (Escherichia coli) و پروتئوس میرابیلیس (Proteus mirabilis) که باکتری ایجاد کننده عفونت های دستگاه ادراری هستند را تعدیل کرده و در کاهش آن موثر بوده است . اما اگر این عصاره در کنار آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار گیرد ، باکتری ها به سرعت از بین می روند .

قابل ذکر است اشریشیا کلی (Escherichia coli) یا به طور اختصار E.coli نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌ است که به طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد . این باکتری از طریق مسیر مدفوعی- دهانی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌ شود . پروتئوس میرابیلیس (Proteus mirabilis) از جنس پروتئوس ها و باسیل های گرم منفی از گروه پروتئوباکتریا ، پلی مورف درای فلاژل ، متحرک و هوازی و بی هوازی اختیاری هستند .

ناتالی توفنکجی (Nathalie Tufenkji) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد مهندسی شیمی در دانشگاه مگ گیل در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : ما می بایست اثر این عصاره را در داخل بدن یک جاندار مشاهده می کردیم تا به ما بگوید چه اثری بر روی انسان خواهد داشت . پیش از این آزمایش را در ظروف ویژه آزمایشگاهی امتحان کرده بودیم .

او در ادامه توضیح می دهد : در واقع یافته های ما نشان می دهد که این روش یک روش بالقوه ساده و موثر برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها خواهد بود . من می توانم پیش بینی کنم که در آینده عصاره گیاه افرا در نهایت با آنتی بیوتیک ها برای نمونه در کپسول ها ، ترکیب شده و مورد استفاده قرار گیرد .

قابل توجه است ، هنگامی که پروفسور ناتالی توفنکجی و تیم پژوهشی اش ، تحقیقات و بررسی های بیشتری را در این رابطه دنبال کردند ، دریافتند که این عصاره ، در توقف ژن های باکتریایی وابسته به میکروب واگیر و توانایی دفع حملات آنتی بیوتیک ها موثر بوده اند .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره در مجله میکروب شناسی کاربردی و محیطی (Applied and Environmental Microbiology) به چاپ رسیده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل