تلاش برای تاسیس اولین گلخانه فضایی

تانیا ایوانوا(Tanya Ivanova) رهبر گروهی از دانشمندان بلغاری است که برای اولین بار در جهان گلخانه فضایی را راه اندازی کرده‌اند. پس از روسیه و آمریکا، بلغارستان سومین کشوری است که غذای فضایی تولید می‌کند.

به گفته رهبر این پروژه، سالادهایی که با سبزیجات تازه از گلخانه فضایی تهیه شده، جزو وعده‌های مورد علاقه فضانوردان به شمار می‌رود و طعم و کیفیت این غذاها به اندازه‌ وعده‌های غذایی است که آنها بر روی زمین میل می‌کنند. در حال حاضر این گروه در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک گلخانه نسل سومی برای تولید خوراک فضایی مبتنی بر غذاهای ملی بلغارستان هستند.

این برنامه که «انسان در مریخ» نام گرفته است، در طی هجده سال به واقعیت خواهد پیوست و منوی غذاهای فضایی تا سال 2030 آماده خواهد شد. به گفته تانیا ایوانوا، دیگر فقدان جاذبه در فضا طعم و مزه غذاها را تغییر نخواهد داد و فضانوردان قادر خواهند بود غذای مورد علاقه خود را به طور مستقیم در فضاپیمای خود آماده کنند. ناسا تا کنون صدها دستورالعمل تهیه غذایی را تهیه کرده است اما شیر و گوشت از این دستورالعمل‌ها کنار گذاشته شده است ولی تمام مواد تشکیل دهنده این غذاها باید طوری انتخاب شود که برای اقامت سه ساله مناسب باشند. پیتزای گیاهی و یا سوشی در میان غذاهای مورد علاقه فضانوردان قرار داشت در حالی که یک گلخانه ویژه فضایی بدون خاک، تنها اجازه رشد میوه‌های تازه، سبزیجات و گیاهان را خواهد داد.

امروزه کشورهای دیگر نیز در تلاشند تا غذای فضانوردان را تهیه کنند. به عنوان مثال دانشمندان آلمانی با آینده‌نگری منحصر‌به فردی به‌دنبال تامین منابع غذایی انسان‌هایی هستند که شاید در آینده قدم به مریخ بگذارند،‌از این رو ‌است که برای کشت سبزیجاتی مخصوص مریخ، گلخانه‌ای مریخی ایجاد کرده‌اند. در اين گلخانه سبزيجاتي از قبيل كاهو و خيار و ديگر انواع سبزيجات تحت نوري رشد می‌کنند كه توسط سيستم LED هليوسپكترا ايجاد مي‌شود. نقشه اصلي، ايجاد سيستم محيط بسته توليد غذا است كه در آن از پسماند‌هاي انساني به‌عنوان كود استفاده شود.

قرار است اين گلخانه آزمايشي مريخي در سال‌هاي 2016-2017 براي 9 ماه در ايستگاه نئوماير آلمان در آنتراكتيكا مورد استفاده آزمايشي قرار گيرد. درحال حاضر گلخانه‌هاي مريخي ديگري در ايستگاه فضايي بين‌المللي و محيط‌هاي شبيه‌سازي شده مريخ روي زمين در دست آزمايش قرار دارند. محققان آلماني در تلاشند اين سبزيجات را زير نور صورتي-سرخ در گلخانه‌اي آزمايشي در آلمان پرورش دهند. اين آزمايش توسط محققان مركز هوافضاي آلمان در برمن درحال اجرا است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا