کشف شهر باستانی زیر زمینی در ترکیه

یک شهر زیر زمینی باستانی به همراه 52 اتاق و تالار سنگی در استان قیصریه کشور ترکیه کشف شد. شناسائی این شهر زیرزمینی به طور تصادفی و توسط چوپان های محلی انجام شده و مراتب به مقامات مسئول گزارش شد. بررسی های باستان شناسی در این منطقه در حال انجام بوده و پیش بینی می شود امکان بازدید از این شهر زیرزمینی به زودی برای گردشگران فراهم شود.

در حال حاضر تیمی از محققان بنیاد ترویج و حمایت از محیط زیست و میراث فرهنگی (ÇEKÜL)، شهرداری قیصریه و افراد محلی در حال مطالعه و بررسی این غارها در منطقه گسی (Gesi) هستند. در این مطالعات پژوهشگران به بررسی محوطه سکونتگاهی زیر زمینی موسوم به بلاگاشی (Belağası) پرداخته اند که 80 متر طول دارد.

دکتر عثمان اوزسوی نماینده بنیاد ترویج و حمایت از محیط زیست و میراث فرهنگی در شهر قیصریه اعلام کرد:«در پی اعلام گزارش وجود محوطه ای صخره ای و زیر زمینی در این محل، مطالعات کارشناسان در منطقه بین ملک قاضی و بلاگاشی آغاز شده است. در این بررسی ها، یک کلیسای باستانی، سازه های مختلف اجرا شده روی سطح  صخره های کوهستانی و بخش های زیرین و شهری زیر زمینی کشف شدند.»

به اعتقاد این کارشناس اهل ترکیه، احتمالا شهر زیر زمینیفوق، قدیمی ترین نمونه مشابه در کشور ترکیه محسوب می شود که دارای بیش از 50 خانه و اتاق است. به نظر می رسد این شهر باستانی در ابتدا کوچکتر بوده و با رشد جمعیت آن، بر تعداد خانه ها و اتاق های سنگی افزوده شده است.

لازم به ذکر است که در مناطق مجاور از جمله استان نو شهر (Nevşehir province)  نیز پیشتر نمونه های مشابه محوطه ها و شهرهای زیر زمینی کشف شده بود. شهر باستانی و مشهور کاپادوکیه در این محل قرار داشته و یکی از مهمترین و اصلی ترین جاذبه های گردشگری و آثار باستانی ترکیه محسوب می شود. جالب توجه است که شهر باستانی بلاگاشی بر خلاف نمونه شهر زیر زمینی کاپادوگیه که رشدی عمودی داشته، در محور افقی گسترش پیدا کرده که این سبک شهر سازی زیر زمینی در استان قیصریه و در دوران باستان رواج داشته است.

مطالعات و بررسی های بیشتر در این زمینه ادامه داشته و باستان شناسان در تلاش هستند اطلاعات بیشتری از این شهر زیر زمینی به دست آورند.

منبع: archaeology.org